Podatnicy mogą pokrywać zobowiązania wobec fiskusa nadwyżkami posiadanymi w innych podatkach. Niedopuszczalne jest jednak zaliczenie nadpłaty podatku od nieruchomości na spłatę danin stanowiących dochód budżetu państwa: CIT, PIT, VAT. Brak akceptacji dla takich kompensat wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2015 r., nr IBPBI/1/423-61/14/KB.
Nadpłaty i zwroty podatków mogą posłużyć do pokrycia zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych. Problem może być jednak z zastosowaniem tego rozwiązania w przypadku, gdy kompensata ma objąć kwoty odprowadzane do różnych organów podatkowych. Urzędnicy nie zawsze godzą się na przeksięgowanie nadwyżek w daninach rozliczanych przez urzędy skarbowe na sumy pobierane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta - i odwrotnie. Krytycznie o takich redukcjach wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2015 r., nr IBPBI/1/423-61/14/KB.
Organ interpretacyjny uznał za niedopuszczalne zarachowanie nadpłaty podatku od nieruchomości na poczet PIT, CIT i VAT. Stosowanie kompensaty nie zostało co prawda prawnie uzależnione od właściwości organów podatkowych, ale niezbędne jest istnienie tożsamości beneficjenta danin. Podatki, które stanowią dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie mogą być zaliczane na podatki zasilające budżet Skarbu Państwa - i odwrotnie. Takie kompensaty wymagałyby dokonywania wzajemnych rozliczeń między urzędami skarbowymi i jednostkami samorządu terytorialnego. Nie ma natomiast regulacji prawnych zezwalających na takie rozrachunki.
Powyższe ograniczenie w zaliczaniu nadpłat nie dotyczy podatków stanowiących dochody budżetów gmin, ale realizowanych przez urzędy skarbowe, np. PCC. Beneficjentem tych danin pozostaje gmina, mimo że ich obsługą zajmują się organy podatkowe niepodlegające bezpośrednio kierownikowi danej jednostki samorządu terytorialnego.
Należy podkreślić, że stanowisko przedstawicieli fiskusa w omawianej sprawie nie jest jednolite. Podatnicy wcześniej uzyskiwali wyjaśnienia, że zwrot VAT może być zaliczony na daniny pobierane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, np. na podatek od nieruchomości. Argument tożsamości beneficjenta wpływów podatkowych nie był podnoszony (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 września 2014 r., nr IPPP2/443-526/14-2/DG).
|