Facebook
Rozlicz prawidłowo swój PIT za 2023 rok
Wyjaśnienia, wskazówki i porady do sporządzania zeznań podatkowych

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak nadpłatę z PIT za 2014 r. otrzymać na konto?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak nadpłatę z PIT za 2014 r. otrzymać na konto?

Gazeta Podatkowa nr 11 (1156) z dnia 5.02.2015
Małgorzata Żujewska

Warunkiem otrzymania przelewem nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych jest zgłoszenie fiskusowi numeru swojego osobistego rachunku bankowego. Wymaga to złożenia przez podatnika - w zależności od jego statusu - formularza ZAP-3, NIP-7 albo CEIDG-1. Urząd skarbowy ma na przelanie pieniędzy 3 miesiące od dnia otrzymania zeznania podatkowego.

Pieniądze na koncie

Osobom zobowiązanym do posiadania rachunku bankowego nadpłata wykazana w rocznym rozliczeniu podatku dochodowego zwracana jest przelewem obligatoryjnie, a pozostałym - fakultatywnie. Do podatników, którzy muszą posiadać konto na potrzeby rozliczeń z fiskusem, zalicza się wykonujących działalność gospodarczą zobligowanych do prowadzenia księgi podatkowej (zasadniczo z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców). Pozostałe osoby mogą wybrać formę zwrotu przysługującej im nadpłaty.

Warunkiem otrzymania pieniędzy przelewem jest zgłoszenie urzędowi skarbowemu aktualnego numeru konta. Podatnik musi podać osobisty rachunek bankowy, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem. Nie ma przeciwwskazań, aby było to konto założone w zagranicznej placówce. Numeru rachunku bankowego nie można wpisać w zeznaniu. Zgłoszenia dokonuje się na osobnym formularzu. Przedsiębiorcy podlegający wpisowi do CEIDG składają wniosek CEIDG-1. Pozostałe osoby, których identyfikatorem podatkowym jest NIP, np. rodzice zatrudniający nianię na podstawie umowy uaktywniającej, informację o osobistym rachunku bankowym podają w NIP-7. Wszyscy inni muszą złożyć ZAP-3.

Wypełnienie i przekazanie odpowiedniego formularza jest konieczne tylko w przypadku, gdy rachunek bankowy jest zgłaszany pierwszy raz albo wskazany wcześniej - zmienił się. Konta już podanego, które pozostaje aktualne, nie trzeba ponownie zgłaszać.

Nie zawsze przelew

Osoby, które nie są przekonane do zwrotu nadpłaty w formie bezgotówkowej, a nie są zobligowane do jej stosowania, mogą odebrać należną kwotę w gotówce. Mają do dyspozycji dwie możliwości: przekaz pocztowy oraz wypłatę w kasie (urzędu skarbowego lub banku zajmującego się jego obsługą kasową). Preferowany sposób otrzymania pieniędzy należy zgłosić urzędowi skarbowemu. Można to zrobić w zasadzie w dowolny sposób. Najprościej stosowną adnotację zamieścić w składanym zeznaniu podatkowym, w części przeznaczonej na podanie informacji uzupełniających, czyli w poz. 312 w PIT-36, poz. 98 - PIT-36L, poz. 135 - PIT-37, poz. 61 - PIT-38, poz. 55 - PIT-39.

Nadpłata przesyłana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszty jej zwrotu. Obecnie Poczta Polska S.A. za przekaz pocztowy w obrocie krajowym nadany w placówce pocztowej pobiera opłatę w wysokości 1% od kwoty przekazu + 5,30 zł, a za przekaz nadany za pośrednictwem internetu 1% od kwoty przekazu + 5 zł. Osoby, które chciałyby odebrać nadpłatę w kasie, muszą być natomiast przygotowane na jej osobisty odbiór w wyznaczonym dniu. Termin można wcześniej uzgodnić. Dobrze jest więc podać numer telefonu (w części zeznania przeznaczonej na wpisanie informacji uzupełniających), pod który urzędnicy będą mogli zadzwonić, aby ustalić szczegóły.

Zwrot nadpłaty przelewem nie wchodzi w rachubę w przypadku nadpłat nieprzewyższających 11,60 zł. Takie kwoty nie są zwracane z urzędu, lecz na wniosek podatnika i można je odebrać wyłącznie w kasie.

Termin zwrotu

Termin zwrotu nadpłaty wynosi zasadniczo 3 miesiące od dnia złożenia zeznania podatkowego. Wynika to z art. 77 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej.

Na otrzymanie pieniędzy w krótszym czasie mogą liczyć rodziny wielodzietne. Ministerstwo Finansów zobowiązało się, że osobom korzystającym z ulgi prorodzinnej z tytułu wychowywania co najmniej trojga dzieci urzędy skarbowe będą w ciągu 30 dni zwracać nadpłaty wynikające z rocznego rozliczenia podatku dochodowego. Warunkiem zastosowania tej preferencji jest złożenie zeznania podatkowego drogą elektroniczną. Ministerstwo Finansów zobowiązało się do tego w ramach uczestnictwa w rządowym programie Karta Dużej Rodziny. Do otrzymania takiej Karty są uprawnione rodziny, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci: w wieku do 18. roku życia; w wieku do 25. roku życia - jeżeli dziecko uczy się w szkole lub w szkole wyższej; bez ograniczeń wiekowych - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.

Nie powinno być problemów ze sprawdzeniem w urzędzie skarbowym telefonicznie lub osobiście, czy i kiedy pieniądze zostały lub zostaną wypłacone. Niekiedy można to również zweryfikować przez internet. Wiele urzędów skarbowych udostępnia na swoich stronach internetowych aplikację "Stan realizacji zwrotów z zeznań rocznych".

Należy jednak pamiętać, że nadpłaty można w ogóle nie otrzymać, np. gdy zostanie ona w całości zaliczona na poczet zaległości podatkowych, lub termin zwrotu może się wydłużyć, np. w przypadku złożenia korekty rozliczenia.

Forma zgłoszenia osobistego rachunku bankowego
Druk zgłoszenia Forma złożenia zgłoszenia
ZAP-3
» złożenie w formie papierowej we właściwym urzędzie skarbowym
» wysłanie listem na adres właściwego urzędu skarbowego
» przesłanie przez internet za pośrednictwem systemu e-Deklaracje przy użyciu bezpiecznego e-podpisu
NIP-7
CEIDG-1
» przesłanie on-line ze strony internetowej: www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl (przy użyciu profilu zaufanego ePUAP albo bezpiecznego e-podpisu)
» przygotowanie wniosku anonimowo on-line, a następnie podpisanie go w dowolnym urzędzie gminy w ciągu 7 dni od daty wypełnienia
» złożenie w formie papierowej w dowolnym urzędzie gminy
» wysłanie listem do dowolnego urzędu gminy

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.