Z przyczyn ode mnie niezależnych nie byłem w stanie wnieść w terminie odwołania od decyzji urzędu skarbowego określającej wysokość VAT. Złożyłem wniosek o przywrócenie tego terminu. Nie dołączyłem jednak do niego odwołania od decyzji. Nie wiedziałem, że muszę to zrobić. Czy w tej sytuacji mój wniosek zostanie rozpatrzony, czy odrzucony?
Podatnik, który ma zastrzeżenia do decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego, może odwołać się do dyrektora izby skarbowej. Odwołanie trzeba złożyć - za pośrednictwem urzędu skarbowego - w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dokonanie tej czynności z opóźnieniem oznacza w zasadzie utratę szansy na weryfikację niekorzystnego rozstrzygnięcia. Wyjątek stanowią przypadki, kiedy niedotrzymany termin zostanie przywrócony. Wchodzi to jednak w rachubę po spełnieniu rygorystycznych warunków. Zostały one sprecyzowane w art. 162 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.).
Wniosek o przywrócenie terminu może dotyczyć wyłącznie terminu procesowego.
Podstawą uruchomienia postępowania w sprawie przywrócenia uchybionego terminu jest wniosek. Wnioskodawca musi w nim uprawdopodobnić, że nie ponosi winy za spóźnienie. Powinien wykazać, że wykonanie danej czynności na czas było niemożliwe z przyczyn od niego niezależnych, np. z powodu awarii komunikacyjnej, nagłej hospitalizacji, powodzi, pożaru. Wniosek trzeba złożyć w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi. Jednocześnie należy dopełnić czynności, która nie została wykonana w wymaganym terminie. Oznacza to, że wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od decyzji powinno być złożone odwołanie.
Uchybienie polegające na niedołączeniu odwołania do wniosku kwalifikowane jest jako brak formalny. Przyjmuje się, że treść odwołania nie jest objęta zakresem sprawy o przywrócenie terminu. Służy jedynie formalnemu powiązaniu tej procedury z postępowaniem inicjowanym poprzez złożenie odwołania.
Braki formalne czynią mimo wszystko wniosek bezskutecznym. Uniemożliwiają przystąpienie do załatwienia sprawy, odniesienie się do żądania zawartego w piśmie i wydanie merytorycznego rozstrzygnięcia. Aby uniknąć takich konsekwencji, wprowadzono procedurę pozwalającą usunąć uchybienia. Stosuje się w takich przypadkach tryb opisany w art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym uregulowaniem, jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa do usunięcia uchybień w ciągu 7 dni, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
W sytuacji przedstawionej w pytaniu podatnik powinien więc otrzymać wezwanie do dostarczenia "brakującego" odwołania od decyzji urzędu skarbowego w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Dopiero niezastosowanie się tego wezwania będzie skutkowało pozostawieniem bez rozpatrzenia wniosku o przywrócenie terminu.
|