Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Banki bezpodstawnie blokują wszystkie konta
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Banki bezpodstawnie blokują wszystkie konta

Gazeta Podatkowa nr 58 (1099) z dnia 21.07.2014
Małgorzata Żujewska

Banki po otrzymaniu od fiskusa polecenia zajęcia zdeponowanych u nich środków na spłatę niezapłaconych podatków blokują wszystkie konta podatnika do wysokości egzekwowanej kwoty - nawet jeżeli tę sumę można ściągnąć z jednego konta. Takie praktyki są niedopuszczalne. Instytucje mające dbać o przestrzeganie w tym zakresie reguł praworządności przerzucają się jednak odpowiedzialnością.


Skuteczny środek

Egzekwując niezapłacone w terminie podatki, urząd skarbowy ma prawo zająć rachunki bankowe podatnika. Blokada następuje na podstawie zawiadomienia przesłanego do banku, a jeżeli bank posiada oddziały - do właściwego oddziału. Placówka bankowa, po otrzymaniu takiego pisma, ma obowiązek wstrzymać wypłaty pieniędzy z konta do wysokości zajętej wierzytelności. Oznacza to sumę dochodzonej należności, odsetek za zwłokę i kosztów egzekucyjnych. Wymagana kwota musi być niezwłocznie przekazana urzędowi skarbowemu. Bank ma jednocześnie obowiązek zawiadomić o zajęciu inne swoje oddziały, inne banki, placówki pocztowe oraz inne podmioty uprawnione do dokonywania wypłat podatnikowi z konta.

Podatnik otrzymuje natomiast odpis zawiadomienia skierowanego do banku. Wraz z nim urząd skarbowy przesyła mu odpis tytułu wykonawczego, na podstawie którego prowadzona jest egzekucja, jeżeli nie dostał go wcześniej.

Podatnicy, którzy w momencie przesłania do banku zawiadomienia o blokadzie rachunku bankowego nie mają środków wystarczających nie pokrycie całego zadłużenia, powinni natomiast pamiętać, że zajęcie nie traci z tego powodu ważności. Obejmuje ono również kwoty wpłacone później. Pozostaje skuteczne do czasu spłaty egzekwowanej należności.


Zajęcie jest skuteczne w odniesieniu do rachunku bankowego prowadzonego dla kilku osób fizycznych, którego współposiadaczem jest zobowiązany.


Niedozwolona praktyka

Urzędy skarbowe często wysyłają zawiadomienia o zajęciu do wybranych lub wszystkich banków, np. mających swoje placówki w miejscu zamieszkania podatnika, bez wskazywania numeru konkretnego konta. Zajęciu podlegają wówczas wszystkie rachunki bankowe prowadzone w danej placówce. Zezwala na to art. 81 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przepis ten stanowi, że zajęcie jest skuteczne w odniesieniu do rachunków bankowych dłużnika prowadzonych przez bank, niezależnie od tego, czy w zawiadomieniu przesłanym przez urząd skarbowy zostały wskazane ich numery.

Efekt jest taki, że podatnicy winni fiskusowi niewielkie sumy mają na wszystkich kontach zablokowane środki do wysokości egzekwowanej należności, nawet jeżeli na jednym z nich znajduje się kwota wystarczająca na pokrycie długu. Dodatkową uciążliwością jest to, że zwolnienie zajęcia nie następuje automatycznie po przekazaniu urzędowi skarbowemu ściągniętej kwoty. Bank czeka na odpowiednie pismo od niego.

Takie praktyki stawiają w trudnej sytuacji przede wszystkim osoby prowadzące działalność gospodarczą i firmy. Do czasu wyjaśnienia sprawy - a może to trwać nawet miesiąc - mają problemy z rozliczaniem się z kontrahentami, wypłacaniem pensji pracownikom, regulowaniem należności publicznoprawnych, inwestowaniem itp.


"Winnego" brak

Podmioty, które powinny reagować na takie praktyki, przerzucają się odpowiedzialnością. Minister Finansów wielokrotnie powtarzał, że bank nie ma prawa ograniczać klientowi dostępu do środków ponad kwotę należności wynikających z zajęcia egzekucyjnego. Ponadto obowiązujące prawo nie zabrania automatycznego zwolnienia blokady po przekazaniu urzędowi skarbowemu należnej sumy (por. odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 25892/2014). Resort finansów podkreśla jednocześnie, że urzędnicy nie posiadają prawnych możliwości sprawdzenia działalności banków pod kątem respektowania zasad prowadzenia administracyjnego postępowania egzekucyjnego. Są uprawnieni do przeprowadzenia takiej kontroli w podmiotach zobowiązanych do przekazania zajętych kwot, np. u pracodawcy dłużnika. Banki natomiast zostały wyłączone z zakresu stosowania tej regulacji (por. odpowiedź Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 23493/2013).

Resort finansów wskazuje Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) jako podmiot, który powinien zająć się praktykami banków. KNF deklaruje, że każda skarga na niewłaściwą realizację zajęcia egzekucyjnego jest wyjaśniana. Niektóre banki wykazują chęć zmiany procedur. Są jednak placówki, które nie widzą nic nagannego w swoich działaniach. Powołują się na treść stosowanych wzorców umowy, z których wynika, że w przypadku otrzymania zajęcia egzekucyjnego mają prawo zablokować wszystkie środki na koncie. KNF przyznaje, że w takiej sytuacji niewiele jest w stanie zrobić, ponieważ kroki podejmowane przez nią w ramach uprawnień nadzorczych nie mogą naruszać umów zawartych przez bank (por. odpowiedź KNF na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich nr V.512.3.2014).

Prezes Związku Banków Polskich (ZBP) twierdzi natomiast, że banki blokują środki tylko na jednym rachunku do kwoty określonej w zawiadomieniu przesyłanym przez urząd skarbowy, jeżeli pozwala to na efektywną realizację zajęcia egzekucyjnego. Ewentualne odstępstwa mają charakter przejściowy i krótkotrwały. Blokady ustanowione na wszystkich kontach są bowiem weryfikowane w dniu dokonania zajęcia. Należałoby natomiast usprawnić proces wysyłania przez urzędy skarbowe do banków informacji o uchyleniu zajęć egzekucyjnych. Pieniądze zdeponowane na koncie byłyby szybciej "uwalniane" (por. odpowiedź Prezesa ZBP na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich nr V.512.3.2014). Przypomnijmy, że resort finansów nie znajduje podstaw, aby po przekazaniu urzędowi skarbowemu egzekwowanej kwoty czekać ze zwolnieniem blokady rachunku bankowego do momentu otrzymania informacji o uchyleniu zajęcia.

Podatnikom pozostaje tylko jedno: czekać na zmianę prawa. Ministerstwo Finansów od dawna ją zapowiada.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r. poz. 1015 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.