Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak fiskus e-kontroluje podatników?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak fiskus e-kontroluje podatników?

Gazeta Podatkowa nr 93 (925) z dnia 19.11.2012
Małgorzata Żujewska

Liczba e-kontroli z roku na rok wzrasta. Polegają one na pobraniu danych bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego firmy i poddaniu ich elektronicznej analizie. Pozwala to urzędnikom zweryfikować w krótkim czasie rzetelność i poprawność całej dokumentacji podatkowej. Mogą oni sprawdzić setki kontrahentów, zbadać tysiące faktur, porównywać dane itp.


Popularna metoda

Jak fiskus e-kontroluje podatników?

Do sprawdzania, czy i jak podatnicy wywiązują się ze swoich obowiązków wobec fiskusa, pracownicy urzędów skarbowych wykorzystują nowoczesne technologie. Coraz częściej prowadzą tzw. e-kontrole. Pod względem prawnym to typowe kontrole podatkowe. Podatnicy mają takie same prawa i obowiązki. Nie zwiększają się uprawnienia kontrolujących. To, co różni e-kontrolę od tradycyjnej, to metoda weryfikacji rozliczeń. E-kontrola polega na pobraniu danych w formie elektronicznej bezpośrednio z systemu finansowo-księgowego firmy, a następnie poddaniu ich analizom za pomocą specjalistycznych programów informatycznych.

Podstawą prowadzenia takich działań jest art. 286 § 1 pkt 4 Ordynacji podatkowej. Stanowi on, że kontrolerzy są uprawnieni do żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej.

Taki model badania rozliczeń podatkowych sprawdza się przede wszystkim w przypadku dużych firm prowadzących działalność na większą skalę. Pracownicy urzędów skarbowych wykorzystują ją jednak praktycznie zawsze, gdy mają taką możliwość.


Kompleksowa analiza

Źródłem informacji o działaniach podatnika są dane pochodzące z elektronicznego systemu finansowo-księgowego. Pracownicy urzędów skarbowych muszą więc znać parametry tego programu. Podatnicy - na ich wezwanie - są proszeni o przekazanie pisemnej informacji o rodzaju używanego oprogramowania (nazwa producenta, wersja, data rozpoczęcia używania go do ewidencjonowania operacji gospodarczych) oraz o tworzonych i obsługiwanych przez ten program rodzajach formatów plików (w tym rodzajach plików, z których i do których jest możliwe konwertowanie i eksportowanie danych). W przypadku gdy w okresie objętym kontrolą firma stosowała dwa lub więcej programów finansowo-księgowych, wspomniane szczegóły trzeba podać oddzielnie dla każdego z nich.

Dane pobrane od podatnika w formie elektronicznej poddawane są testom analitycznym. Wykorzystuje się do tego specjalistyczne oprogramowania informatyczne: ACL lub IDEA. Pozwalają one ocenić poprawność rachunkową rozliczeń, zbadać różnice kursowe, sprawdzić numerację tysięcy faktur pod kątem ich powtarzalności, zweryfikować dane setek kontrahentów, porównać sprzedaż z wielkością zakupów, znaleźć powiązania między posiadanymi informacjami itp.

Zakres analizy zależy w zasadzie wyłącznie od doświadczenia, wiedzy i umiejętności kontrolerów. Ilość danych nie jest przeszkodą w przeprowadzeniu testów. W przypadku tradycyjnych kontroli taka weryfikacja zajęłaby tygodnie albo miesiące, a tym samym - głównie ze względu na limity czasu trwania kontroli - jest praktycznie wykluczona. Dzięki temu, że e-kontrole pozwalają na kompleksowe sprawdzenie działań podatnika, są efektywniejsze.

Kontrolerzy nie muszą jednak poprzestać na analizie danych pobranych w formie elektronicznej. Tak jak w przypadku tradycyjnej kontroli mogą sięgnąć po dokumenty źródłowe, zażądać od uprawnionych osób wyjaśnień związanych z zakresem kontroli, przesłuchać świadków, powołać biegłych itp.


Uwagi do ustaleń

E-kontrola, jak każda inna kontrola podatkowa, kończy się protokołem. Zawiera on w szczególności opis dokonanych ustaleń faktycznych, dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów, ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli. Z tych elementów powinno wynikać, w jakim zakresie elektroniczna analiza danych była podstawą dokonanych ustaleń.

Ustalenia zawarte w protokole można kwestionować. Jeżeli podatnik nie zgadza się z nimi, ma prawo przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia. Negować można sposób ustalenia stanu faktycznego, zasadność podważania rzetelności badanych ksiąg podatkowych, ocenę prawną sprawy itp. Co ważne, na potwierdzenie podnoszonych zarzutów trzeba wskazać konkretne wnioski dowodowe, np. o uwzględnienie określonych dokumentów.

Zastrzeżenia i wyjaśnienia należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia doręczenia protokołu. W przeciwnym razie przyjmuje się, że podatnik nie kwestionuje ustaleń kontroli. Kontrolerzy mają 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonych zastrzeżeń. W tym terminie powinni zawiadomić podatnika o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które nie zostały uwzględnione. Mają obowiązek przedstawić uzasadnienie faktyczne i prawne prezentowanego stanowiska.

Przebieg e-kontroli

zawiadomienie podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej

wszczęcie kontroli podatkowej

wezwanie do udostępnienia informacji o oprogramowaniu finansowo-księgowym

pobranie danych w formie elektronicznej

analiza danych

sporządzenie i doręczenie podatnikowi protokołu kontroli

wniesienie zastrzeżeń i wyjaśnień do ustaleń kontroli

ustosunkowanie się do zastrzeżeń podatnika

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.