Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Wydatki na zwalnianych pracowników
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wydatki na zwalnianych pracowników

Gazeta Podatkowa nr 91 (1132) z dnia 13.11.2014
Agata Cieśla

Firmy poszukujące sposobów na ograniczanie kosztów znajdują oszczędności w różnych obszarach. Jednym z nich jest redukcja zatrudnienia. Na niektórych pracodawców przepisy prawa pracy nakładają obowiązek złagodzenia pracownikom konsekwencji podjęcia takiej decyzji. Jego realizacja polega na wdrożeniu specjalnych programów zwolnień monitorowanych. Inni przedsiębiorcy działania w tym zakresie podejmują z własnej inicjatywy. Wydatki ponoszone na ten cel nie pozostają obojętne podatkowo ani po stronie pracodawcy, ani po stronie pracownika.

Na czym polega outplacement?

Outplacement to występujący w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi system tzw. łagodnych zwolnień, w którym bardzo istotnym elementem są programy wsparcia dla pracowników obejmujące poradnictwo zawodowe i psychologiczne, szkolenia, a także pomoc w znalezieniu nowej pracy. W praktyce jest to zatem program aktywizacji zawodowej osób, które tracą pracę z przyczyn od siebie niezależnych.

Instytucja outplacementu nie została zdefiniowana w przepisach prawa pracy. Jest on najczęściej utożsamiany z instytucją zwolnień monitorowanych, o których mowa w art. 70 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 ze zm.). W przywołanym przepisie ustawodawca wskazuje okoliczności, w których zapewnienie programów outplacementu jest dla pracodawcy obowiązkowe. Obowiązek ten nakłada na pracodawcę zamierzającego zwolnić co najmniej 50 pracowników w okresie trzech miesięcy. Taki pracodawca powinien zorganizować tym osobom program zapewniający w szczególności usługi pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i szkoleń. Jego realizatorem może być powiatowy urząd pracy, agencja zatrudnienia lub zewnętrzna instytucja szkoleniowa. Finansowany może być natomiast przez pracodawcę, pracodawcę i odpowiednie jednostki administracji publicznej, lub na podstawie porozumienia organizacji i osób prawnych z udziałem pracodawcy.

Wskazany przepis nie określa jednak szczegółowej zawartości programów wsparcia dla zwalnianych pracowników, ani sposobu ich wdrażania, zostawiając w tym zakresie swobodę pracodawcy. Oznacza to, że programy outplacementowe za każdym razem powinny być dostosowane do możliwości finansowych i organizacyjnych pracodawcy, indywidualnych potrzeb zwalnianych pracowników, a także sytuacji na lokalnym rynku pracy.

Pracowniczy przychód z uzyskanej pomocy

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się m.in. świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika oraz wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o pdof). Są nimi również kwoty oraz wartość pieniężna innych świadczeń otrzymanych już po ustaniu stosunku pracy, ale przyznanych z uwagi na istniejący wcześniej między stronami stosunek pracy.

Świadczenia uzyskane przez pracowników w ramach realizowanego przez pracodawcę programu outplacementu stanowią dla nich przychód ze stosunku pracy, co potwierdzają organy podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14.08.2014 r., nr ILPB2/415-612/14-2/AJ i Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21.08.2014 r., nr IPPB2/415-380/14-4/MG). Jednocześnie jednak obecnie fiskus przyjmuje, że korzystają one ze zwolnienia od podatku niezależnie od tego, czy dla pracodawcy ich zapewnienie jest obowiązkowe, czy też dobrowolne. Organy twierdzą, że podstawę jego zastosowania, w zależności od statusu osoby otrzymującej świadczenie (tj. pracownik lub były pracownik) stanowi art. 21 ust. 1 pkt 90 lub 118 ustawy o pdof. Z pierwszego z powołanych przepisów wynika, że wolna od podatku jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego. W tym przypadku odrębnymi przepisami są w opinii fiskusa regulacje ustawy o promocji zatrudnienia... W konsekwencji w jego ocenie tego typu świadczenia przyznane w ramach outplacementu korzystają z przedmiotowego zwolnienia na zasadach określonych w tym przepisie.

Z kolei gdy świadczenie zostaje przyznane byłym już pracownikom, w opinii fiskusa do 6 miesięcy po rozwiązaniu stosunku pracy jego wartość będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o pdof. Ten z kolei przepis zwalnia od podatku wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych z tytułu m.in. szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych otrzymanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Outplacement w kosztach pracodawcy

W opinii fiskusa bez względu na to, czy zapewnienie pracownikom świadczeń w ramach outplacementu jest dla pracodawcy obowiązkowe, czy też dobrowolne, ich dokonanie ma ścisły związek z jego działalnością. Dla firm, które zobligowane są do wdrażania takich programów przepisami prawa, jest to realizacja ustawowego obowiązku. W efekcie wydatki na ten cel jako tzw. koszty pracownicze stanowią firmowe koszty podatkowe.

Z kolei w przypadku outplacementu dobrowolnego zapewnienie programu ułatwiającego zwalnianym zdobycie nowego zatrudnienia zazwyczaj ma na celu głównie zdobycie akceptacji na przeprowadzenie redukcji zatrudnienia. Powoduje to zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i lojalności zarówno w przypadku pracowników zwalnianych, jak i tych, którzy pozostają w firmie. Działanie takie pozwala na ograniczenie dążenia pozostających pracowników do zmiany pracodawcy, co niewątpliwie zakłócałoby jego racjonalną politykę kadrową. W efekcie organy podatkowe przyjmują, że również wydatki na nabycie usług dobrowolnego outplacementu stanowią koszty uzyskania przychodów. Podlegają one rozliczeniu w kosztach w dacie poniesienia (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8.08.2014 r., nr ILPB3/423-222/14-3/JG).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.