Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Rabat otrzymany z tytułu zrealizowania określonej wielkości zakupów - ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rabat otrzymany z tytułu zrealizowania określonej wielkości zakupów - aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 10 (873) z dnia 1.04.2015

Nie jest rzadkością, że przedsiębiorcy, którzy dokonają zakupu towarów od dostawcy w określonej wysokości, uzyskują z tego tytułu tzw. rabat od obrotu. Faktury korygujące są zazwyczaj wystawiane przez dostawców w następnym miesiącu lub nawet po kilku miesiącach. W artykule tym odniesiemy się do kwestii związanych z rozliczeniem takich faktur korygujących u nabywcy na gruncie VAT i podatku dochodowego. Przedstawimy również ewidencję księgową takiej korekty.

1. Korekta VAT naliczonego

Gdy w związku ze zrealizowaniem określonego poziomu zakupów dostawca przyzna nabywcy rabat, co zostanie udokumentowane fakturą korygującą ("in minus"), po stronie nabywcy powstanie obowiązek skorygowania odliczonego VAT naliczonego. Zasady dokonywania takich korekt określone zostały w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT. W przepisie tym wskazano, że w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą "in minus" m.in. z tytułu udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, ma on obowiązek zmniejszyć kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał.

Przykład

11 marca 2015 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, dokumentującą rabat z tytułu osiągnięcia wymaganego poziomu zakupu towarów dokonanych w lutym 2015 r. VAT naliczony z faktury pierwotnej został przez niego odliczony w deklaracji VAT za luty. Ponieważ ww. fakturę korygującą podatnik otrzymał w marcu, to zmniejszy VAT naliczony w rozliczeniu za marzec.

Gdyby przed otrzymaniem faktury korygującej podatnik nie odliczył VAT naliczonego z faktury, której korekta dotyczy, a prawo do takiego odliczenia mu przysługiwało, zmniejszenia kwoty VAT naliczonego powinien dokonać w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego odliczenia.

Przykład

Przyjmijmy dane z poprzedniego przykładu z tą różnicą, że VAT naliczony z faktury pierwotnej podatnik zamierzał rozliczyć dopiero w rozliczeniu za marzec br. W tej sytuacji podatnik ujmie fakturę korygującą wraz z fakturą pierwotną w deklaracji za marzec br.

Dodajmy, że jeżeli nabywca towaru nie uzyskał od sprzedawcy faktury korygującej, mimo udokumentowanej próby jej doręczenia przez sprzedawcę, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dowiedział się o warunkach, na jakich transakcja została zrealizowana (zob. art. 86 ust. 19b ustawy o VAT).


2. Moment korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymanymi rabatami

W ustawach o podatku dochodowym brak jest przepisów, które regulowałyby kwestie związane z korektą kosztów uzyskania przychodów (czy korektą przychodów). Wzbudza to w praktyce wiele wątpliwości i jest przedmiotem sporu między podatnikami a organami podatkowymi, o czym wielokrotnie pisaliśmy na łamach naszego czasopisma.

Przypomnijmy, że obecnie organy podatkowe uważają, że skutki faktur korygujących należy zawsze uwzględniać w kosztach (czy przychodach) tego okresu rozliczeniowego, w którym wykazano koszt (przychód) na podstawie faktury pierwotnej, bez względu na przyczynę korekty. Zdaniem organów podatkowych, wynika to z tego, że faktura korygująca odnosi się ściśle do stanu już zaistniałego w przeszłości i nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego. Modyfikuje ona jedynie wysokość kosztu wynikającego z faktury pierwotnej. Tak uznał np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2015 r., nr IBPBI/2/423-1235/14/SD:

"(…) konieczność dokonania korekty nie "tworzy" odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Punktem odniesienia do jej dokonania jest zatem zdarzenie pierwotne.

Korekta kosztów uzyskania przychodów powinna być zatem odniesiona do momentu, w którym koszty te zostały uprzednio uwzględnione w rachunku podatkowym. Nie może budzić wątpliwości, że bez względu na to, czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego, konieczność skorygowania kosztu nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie jego wysokość. Korekta wielkości kosztu powinna być zatem zawsze rozliczana w okresie rozliczeniowym, w którym koszt został już ujęty w ewidencji księgowej, z uwzględnieniem zasad potrącalności wynikających z przepisów ww. ustawy (ustawy o PDOP - przyp. red.). (…)"

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 2 września 2014 r., nr IPTPB3/423-204/14-2/PM, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 24 marca 2014 r., nr ITPB3/423-620b/13/PS. W ostatniej z tych interpretacji organ podatkowy, odnosząc się do momentu, w którym otrzymany rabat powinien zostać uwzględniony w kosztach uzyskania przychodów (w drodze korekty), stwierdził:

"(…) istotne (…) jest, czy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami zostały rozliczone, a zatem czy podatnik uzyskał przychody z nimi związane.

Jeśli nie, późniejsze otrzymanie faktury korygującej będzie uprawniało do rozliczenia wydatków z niej wynikających w momencie sprzedaży towaru (…).

(…) w przypadku, gdy rabat zostanie Spółce przyznany jeszcze zanim nabyty towar zostanie przez nią sprzedany, a zatem przed potrąceniem kosztu nabycia, z chwilą zbycia tegoż towaru podatnik winien rozliczyć w kosztach cenę jego nabycia w wartości wynikającej z faktury korygującej.

(…) W przypadku rozliczenia kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym i otrzymania w roku następnym faktury korygującej, korekty kosztów należy dokonać za rok poprzedni. Faktura korygująca powoduje bowiem w takim wypadku, iż w zeznaniu za poprzedni rok zostały wykazane koszty w nieprawidłowej wysokości. (…)"

Podobny pogląd w przedmiotowej kwestii zaprezentowało również Ministerstwo Finansów w piśmie będącym odpowiedzią na pytanie naszego Wydawnictwa (pismo to cytowaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 19 z 1 lipca 2013 r., w artykule pt. "Zasady korekty przychodów i kosztów w związku z rabatami, reklamacjami czy zwrotami towarów - wyjaśnienie Ministerstwa Finansów"). Również w orzeczeniach sądów administracyjnych prezentowane jest stanowisko, że faktura korygująca koszty (lub przychody) powinna być uwzględniana odpowiednio w kosztach (przychodach) podatkowych w okresie rozliczeniowym, w którym uwzględniono fakturę pierwotną.

Uważamy, że wsteczna korekta kosztów podatkowych jest uzasadniona tylko wtedy, gdy faktura korygująca była wynikiem błędu popełnionego na fakturze pierwotnej lub jest skutkiem okoliczności, które istniały w momencie wystawiania faktury pierwotnej, a których z różnych przyczyn nie uwzględniono przy wystawianiu tej faktury. Jeśli jednak faktura korygująca została wystawiona w wyniku "nowych" zdarzeń, które miały miejsce już po wystawieniu faktury pierwotnej, np. udzielenia nabywcy rabatu, to korekta powinna być uwzględniona w kosztach podatkowych na bieżąco, bez konieczności "cofania" się do okresu, w którym pierwotnie potrącono koszt (o ile oczywiście koszt, którego korekta ta dotyczy, został już potrącony). Jeśli jednak podatnik nie chce wejść w spór z fiskusem, powinien skorygować przychody/koszty wstecz.

Przykład

23 marca 2015 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą w związku z udzieleniem przez sprzedawcę rabatu z tytułu zakupów towarów, dokonanych przez podatnika w styczniu 2015 r. Towary, których rabat ten dotyczy, zostały przez podatnika sprzedane w styczniu i w tym też miesiącu ich wartość zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. Naszym zdaniem, w związku z otrzymaniem faktury korygującej, podatnik może skorygować koszty uzyskania przychodów na bieżąco, tj. w marcu. Jednakże jeśli nie chce on wejść w spór z organem podatkowym, powinien skorygować koszty uzyskania przychodów wstecz, tj. za styczeń br.

Wspomnijmy, że Ministerstwo Gospodarki opracowało projekt ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów, w którym zaproponowano wprowadzenie zmian do ustaw o podatku dochodowym, polegających na uregulowaniu kwestii związanych z momentem korygowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów. W myśl zaproponowanych zmian, gdy faktura korygująca zostanie wystawiona na skutek "nowych" okoliczności (np. udzielenia rabatu, zwrotu towaru), korekta po stronie przychodów oraz kosztów podatkowych powinna być dokonywana w bieżącym okresie rozliczeniowym. Powyższe regulacje weszłyby w życie od 1 stycznia 2016 r.


3. Ewidencja księgowa

Także w ustawie o rachunkowości brak jest regulacji, które wprost wskazywałyby, w jaki sposób jednostki powinny ujmować w księgach rachunkowych faktury korygujące koszty. Pomocna w tym względzie jest treść art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Zapisano tam m.in., że cenę zakupu składnika aktywów obniża się o rabaty, opusty i inne podobne zmniejszenia.

Zatem w przypadku otrzymania od sprzedawcy faktury korygującej z tytułu przyznanego rabatu nabywca zobowiązany jest skorygować odpowiednio wartość nabytych towarów - jeżeli nadal znajdują się one w magazynie. Jeśli jednak towary objęte rabatem zostały już sprzedane i ich wartość została już zaliczona do kosztów, to koszty te muszą zostać odpowiednio zmniejszone.

Faktura korygująca dotycząca rabatów z tytułu dokonania określonej wielkości zakupów może być przez nabywcę zaksięgowana np. w następujący sposób:

      - Wn konto 21 "Rozrachunki z dostawcami" - wartość brutto
         faktury korygującej,
      - Ma konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie" - kwota
         zmniejszająca VAT naliczony,
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" - wartość netto korekty.

Rozliczenie otrzymanego rabatu w zależności od tego, czy towar objęty tym rabatem został już sprzedany, czy nadal znajduje się w magazynie jednostki (nabywcy):

   1) towar znajduje się w magazynie (ewidencja towarów prowadzona
        jest według rzeczywistej ceny zakupu lub nabycia):
      - Wn konto 30, Ma konto 33 "Towary";
   2) towar został już sprzedany:
      - Wn konto 30, Ma konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów
         w cenach zakupu (nabycia)".

W celu zachowania czystości obrotów zasadne jest tu dokonanie zapisu technicznego, w którym kwota netto otrzymanego rabatu, przypadająca na sprzedane towary, może zostać zaksięgowana zapisem ujemnym:

      - Wn konto 73-1, Ma konto 73-1.

Zasadniczo, zgodnie z zasadą memoriału, koszty powinny być przypisywane do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. W związku z tym, rabat powinien być zasadniczo przypisywany do tego roku obrotowego, w którym zaliczono do kosztów wartość towarów objętych ww. rabatem. Podobnie powinno być w trakcie roku obrotowego. Oznacza to, że generalnie faktury korygujące powinny korygować koszty tego miesiąca, w którym wartość towaru objętego rabatem została zaliczona do kosztów. Jeżeli jednak miesiąc ten został już zamknięty, to fakturę korygującą ujmuje się na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania rabatu udokumentowanego fakturą korygującą.

Gdyby faktura korygująca dotyczyła kosztów z poprzedniego roku obrotowego, wówczas rozliczałoby się ją z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 54 ustawy o rachunkowości. Kwestie te tu jednak pomijamy.

Przykład

W lutym 2015 r. jednostka kupiła 200 szt. towarów handlowych na kwotę 20.000 zł (100 zł/szt.) i w tym samym miesiącu sprzedała 150 szt. tych towarów. Natomiast 50 szt. towarów nadal znajduje się w magazynie jednostki. 10 marca 2015 r. jednostka otrzymała fakturę korygującą z tytułu rabatu za zrealizowaną wielkość zakupów w lutym, w kwocie 2.000 zł (10 zł rabatu na każdą sztukę). Jednostka prowadzi ewidencję towarów według rzeczywistych cen zakupu. Ponieważ faktura korygująca wpłynęła do spółki jeszcze przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za luty, korektę tę spółka ujmie w księgach rachunkowych lutego. W przykładzie dla uproszczenia pominięto kwestię VAT.

Dekretacja w księgach rachunkowych lutego:

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zaksięgowanie faktury korygującej: 2.000 zł 21 30
2. Rozliczenie otrzymanego rabatu:      
   a) cała wartość rabatu: 2.000 zł 30  
   b) rabat dotyczący towarów w magazynie
       (50 szt. × 10 zł):
500 zł   33
   c) rabat dotyczący towarów sprzedanych
       (150 szt. × 10 zł):
1.500 zł   73-1
   Zapis techniczny: - 1.500 zł 73-1 73-1

Księgowania:

Koszty transportu

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.