Generalną zasadą, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową, która wynosi 23%. Dla pewnych towarów i usług ustawodawca przewidział jednak niższe stawki podatkowe – 8%, 5%, 0% oraz zwolnienie z opodatkowania.
Pamiętać należy, że to podatnik dokonujący sprzedaży wyrobów czy świadczący usługi jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania i jego sklasyfikowania.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie stawek, 8% stawkę stosuje się dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:
1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
3) napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
4) napojów bezalkoholowych gazowanych,
5) wód mineralnych,
6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką 23%.
Jeszcze do niedawna organy podatkowe uznawały, że jeżeli w ramach kompleksowej usługi gastronomicznej (opodatkowanej 8% stawką VAT) wydawane są napoje, to ich sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Takie stanowisko prezentował przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2014 r., nr ITPP1/443-396a/14/BS. W przedmiotowej sprawie podatnik świadczył kompleksową usługę organizowania imprez okolicznościowych (np. wesel, komunii). Usługa sklasyfikowana była w PKWiU 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach" i opodatkowana 8% stawką VAT. Odnośnie opodatkowania VAT napojów wydawanych podczas imprezy okolicznościowej organ podatkowy wyjaśnił:
|
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług dostępna jest w serwisie www.klasyfikacje.gofin.pl |
"(…) stwierdzić należy, że usługa gastronomiczna świadczona przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i w powiązaniu z § 3 ust. 1 pkt 1 (…) rozporządzenia Ministra Finansów, przy czym dostawa towarów wymienionych w poz. 7 załącznika do (…) rozporządzenia, w ramach usługi sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 56 podlega opodatkowaniu stawką 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1. Okoliczności tej nie zmienia fakt, że napoje te są dostarczane w ramach jednej kompleksowej usługi. (…)" (podkreślenie redakcji).
Powyższe stanowisko organów podatkowych uległo jednak zmianie za sprawą interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 19 grudnia 2014 r., nr PT8/033/60/401/WCH/14/RD118732, którą z urzędu zmienił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 grudnia 2013 r., nr IPPP2/443-1101/13-2/BH.
W interpretacji tej Minister uznał, iż:
Jeżeli w ramach kompleksowej usługi związanej z wyżywieniem wydawane są również napoje (np. kawa, herbata), to usługa ta w całości podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT. |
Zdaniem Ministra Finansów, uznanie świadczenia za kompleksową (jednolitą) usługę restauracyjną (związaną z wyżywieniem) nie pozwala na opodatkowanie jej odrębnymi stawkami podatku VAT. Jak podkreślono, działanie podatnika polegające na wyodrębnianiu z kompleksowej usługi restauracyjnej stricte usługi i dostawy towaru stałoby w sprzeczności z konstrukcją i ideą takiego właśnie świadczenia kompleksowego jako świadczenia jednorodnego.
W tym zakresie czytamy:
"(…) Jeżeli traktuje się kilka świadczeń za świadczenie kompleksowe właśnie dlatego, że rozdzielenie ich miałoby charakter sztuczny i nieracjonalny gospodarczo, to tym samym dzielenie takiego kompleksowego świadczenia na usługę i dostawę towaru, a dodatkowo opodatkowanie ich różnymi stawkami podatku VAT należy uznać za działanie sztuczne i niecelowe ekonomicznie. (…)"
Odnośnie zastosowania właściwej stawki wyjaśniono, iż:
"(…) usługa restauracyjna (związana z wyżywieniem) obejmująca dostawę produktu co do zasady w całości podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów. Natomiast w sytuacji, gdy usługa ta obejmuje dostawę produktu żywnościowego lub napoju wymienionego w pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów w całości jest opodatkowana stawką podstawową (23%). (…)"
Analogiczne rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie zawarł Minister Finansów w kolejnej interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2015 r., nr PT8/033/97/607/PBD/14 (którą zmienił wcześniejszą interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 czerwca 2014 r., nr IPPP2/443-389/14-4/MM).
Analizując powyższe rozstrzygnięcia, zwrócić należy na bardzo ważną kwestię. Minister Finansów w ww. wymienionych interpretacjach zmieniających, do sprzedaży przedmiotowych usług nakazał stosować podstawową stawkę VAT. Zgodnie jednak z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. W omawianej sprawie – usługa główną niewątpliwie jest przygotowanie, podanie i umożliwienie spożycia przez klienta nabytych produktów żywnościowych w komfortowych warunkach. W związku z tym, naszym zdaniem, zasadnym byłoby opodatkowanie takiej kompleksowej usługi według preferencyjnej 8% stawki VAT (nie zaś 23%).
Niestety, organy podatkowe prezentują w najnowszych wydawanych interpretacjach indywidualnych niekorzystną interpretację przepisów dotyczących opodatkowania kompleksowej usługi gastronomicznej, w skład której wchodzi towar wymieniony w poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie stawek. Przykładem mogą tu być interpretacje indywidualne wydane przez:
Ponadto – jak się wydaje – korzystne do tej pory interpretacje indywidualne, w których uznano za prawidłowe stosowanie dwóch różnych stawek VAT do usług restauracyjnych, zostaną przez Ministra Finansów z urzędu zmienione. Pamiętajmy jednak, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach i chronią wyłącznie osoby składające wniosek. W przypadku uzyskania dla siebie niekorzystnej interpretacji fiskusa, mogą one skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Trudno jednak stwierdzić, jakie stanowisko zajmą sądy administracyjne w przedmiotowej sprawie.
|