Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Usługi związane z gospodarowaniem odpadami a VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Usługi związane z gospodarowaniem odpadami a VAT

Poradnik VAT nr 5 (389) z dnia 10.03.2015
1. Zadania gmin oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku

Zadania gmin oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów regulują przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.).

Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Są one zobowiązane do zapewnienia czystości i porządku na swoim terenie i stworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania, w tym w szczególności obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, nadzorują gospodarowanie tymi odpadami oraz ustanawiają selektywne ich zbieranie (art. 3 ustawy).

Ponadto, w myśl art. 6c ww. ustawy, gminy obowiązane są do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Przepisy prawne
Ujednolicone przepisy prawne
dostępne są w serwisie
www.przepisy.gofin.pl

Z kolei art. 6h tej ustawy obliguje właścicieli nieruchomości do ponoszenia na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek ponoszenia tej opłaty powstaje, co do zasady, za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. Stawka opłaty stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty ustalonej przez radę gminy. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią dochód gminy, co wynika wprost z art. 6r ust. 1 ww. ustawy.

Niezależnie jednak od przyjętych w danej gminie szczegółowych zasad naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązek jej uiszczenia ciąży na właścicielu nieruchomości.

Wobec powyższego, właściciel nieruchomości – na mocy art. 6m ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – musi złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych reguluje rozdział 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.


2. Czy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi podlegają opodatkowaniu VAT?

Co do zasady, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby jednak dane świadczenie można było uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Ponadto, aby czynność była opodatkowana VAT, musi być wykonana przez podatnika.

W związku z tym, że organizacja odbioru odpadów jest obowiązkiem gminy nałożonym w drodze ustawy, to gmina w tym zakresie nie jest uznawana za podatnika VAT. Określony w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach charakter opłaty wskazuje, że w istocie mamy do czynienia z "daniną publiczną". Opłata ustalana jest bowiem w sposób określony w ustawie i stanowi dochód gminy przeznaczony na działania wykonywane w interesie publicznym. Tym samym gmina, z tytułu realizacji ww. zadania jest wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co oznacza, że pobierane przez nią opłaty nie podlegają VAT.

Tak też uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2014 r., nr IPTPP1/443-421/14-2/RG, w której m.in. czytamy: "(…) Gmina występuje/będzie występować w pozycji nadrzędnej w stosunku do podmiotów uczestniczących w danej czynności (właścicieli nieruchomości), wykonując zadania z zakresu władzy publicznej określone w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – art. 7 ust. 1 pkt 3, z którego wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…). Tym samym Gmina pobierając opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. Tym samym opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (…)."


3. Określenie stawki VAT dla czynności udostępniania pojemników na odpady

Spółka na podstawie zawartej umowy z gminą świadczy usługi wywozu odpadów. W celu ich wykonania wyposaża poszczególne nieruchomości w pojemniki i worki do gromadzenia odpadów. Kosztami za wywiezienie odpadów spółka obciąża gminę, natomiast za używanie pojemników i worków na odpady płacą bezpośrednio spółce właściciele nieruchomości. Czy usługi udostępniania pojemników i worków można opodatkować 8% stawką VAT?

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. W załączniku tym znajdują się:

  • w poz. 143 – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu",
     
  • w poz. 144 – sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 38.11.2 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu".
Klasyfikacje
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług
dostępna jest w serwisie
www.klasyfikacje.gofin.pl

Stanowisko organów podatkowych w kwestii określenia właściwej stawki VAT dotyczącej usług udostępnienia pojemników i worków na odpady właścicielom nieruchomości jest korzystne dla podatników. Uznają bowiem one, że usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 8%, jako wymienione w pozycji 143 i 144 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Należy jednak podkreślić, iż interpretacje te wydawane są wyłącznie w oparciu o klasyfikację statystyczną podaną przez podatnika.

Jeśli świadczone przez spółkę na rzecz właścicieli nieruchomości usługi realizowane w ramach odpłatnej umowy na udostępnianie pojemników (worków na odpady) mieszczą się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 38.11.1 lub 38.11.2 – to organy podatkowe uznają, iż można je opodatkować preferencyjną stawką 8%.

Tak przykładowo uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2014 r., nr IPTPP1/443-912/13-4/RG, w której czytamy m.in.:

"(…) Spółka w chwili obecnej ma m.in. umowy z Gminami na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na terenie Gminy, gdzie warunki przetargu wskazywały, że pojemniki, kontenery zapewnia właściciel nieruchomości przez zakup we własnym zakresie lub wyłoniony w drodze przetargu wykonawca usługi odbioru odpadów zapewni właścicielom nieruchomości i spółdzielniom mieszkaniowym pojemniki niezbędne do wykonania usługi głównej odbioru odpadów w zamian za opłatę za ich eksploatację. W tym przypadku usługa odbioru i zagospodarowania odpadów dla Gminy jako usługa główna jest fakturowana ze stawką podatku VAT 8%. Jednocześnie na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych zawartych przez Spółkę bezpośrednio z właścicielami nieruchomości i spółdzielniami mieszkaniowymi w tej Gminie na opłatę za eksploatację pojemników (kontenerów). (…)

(…) należy uznać, iż jeżeli świadczone przez Spółkę na rzecz właścicieli nieruchomości i spółdzielni mieszkaniowych usługi realizowane w ramach odpłatnej umowy na udostępnianie pojemników, kontenerów, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.11.11 lub PKWiU 38.11.21.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to takie usługi podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 146a pkt 2poz. 143 i 144 załącznika nr 3 do ustawy. (…)"

Podobne stanowisko prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 października 2013 r., nr ITPP1/443-687/13/IK, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 2 czerwca 2014 r., nr IPTPP1/443-214/14-2/RG. Fragment pierwszej z nich przytaczamy poniżej:

"(…) usługi wywozu nieczystości oraz udostępniania pojemników do odpadów nie można traktować jako usługi kompleksowej, z uwagi na brak tożsamości podmiotowej świadczeniobiorcy. Pierwszym jest Miasto i Gmina na którego rzecz Spółka świadczy usług wywozu nieczystości stałych, natomiast drugim są osoby indywidualne, z którymi Spółka zawiera umowy o udostępnienie pojemników na odpady.

Niemniej jednak usługi udostępniania pojemników na odpady należy uznać za usługi ściśle związane z usługą zbierania odpadów, bowiem służą one Spółce do wywiązywania się z obowiązków określonych (…) ustawą, tj. odbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli usługi świadczone przez Spółkę, polegające na udostępnianiu pojemników na odpady, mieszczą się w PKWiU w grupowaniach 38.11.11 i 38.11.21, a podane klasyfikacje są prawidłowe, to takie usługi jako związane z usługami zbierania odpadów – podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%. (…)"

  Reasumując  

Wydając interpretacje indywidualne Dyrektorzy Izb Skarbowych podkreślają, iż nie są organami uprawnionymi do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Dlatego też, wskazane byłoby wystąpienie przez podatnika z wnioskiem o opinię do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). Należałoby przy tym szczególnie dokładnie określić rodzaj świadczonej usługi, aby dokonana klasyfikacja była pełna i odpowiadała stanowi faktycznemu.

Jeśli Urząd Statystyczny sklasyfikuje usługi polegające na udostępnianiu pojemników i worków na odpady w grupowaniu PKWiU 38.11.11 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu" lub 38.11.21 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu", to podatnik będzie miał prawo do zastosowania 8% stawki VAT.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.