Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   VAT od samochodów używanych w działalności gospodarczej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

VAT od samochodów używanych w działalności gospodarczej

Poradnik VAT nr 2 (386) z dnia 20.01.2015

Na gruncie ustawy o VAT wyróżniamy dwa rodzaje samochodów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, co do których przysługuje pełne odliczenie VAT. Są to m.in. pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT). W przypadku tych pojazdów podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu ani zgłaszania ich w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26.

Aktywne druki i formularze
Formularz VAT-26
dostępny jest w serwisie
www.druki.gofin.pl

Katalog tych pojazdów samochodowych został zawarty w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT i obejmuje on m.in.:

1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

Spełnienie wymagań dla powyższych pojazdów samochodowych stwierdza się na podstawie:

  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
     
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań,

o czym stanowi art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.

Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że w przypadku wymienionych samochodów, które były wykorzystywane w działalności gospodarczej podatnika przed dniem 1 kwietnia 2014 r., dodatkowe badanie techniczne należało przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż do końca czerwca 2014 r. (co wynika wprost z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. poz. 312). Jeżeli jednak przed tym terminem pojazd został sprzedany, badanie to należało przeprowadzić nie później niż przed dniem dokonania dostawy (zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy z dnia 7 lutego 2014 r.). Z tym, że na mocy przepisu art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. dla pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van, po tym dniu zachowują swoją ważność, o ile w pojazdach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawniających do pełnego odliczenia podatku VAT. Dla samochodów tych więc nie było obowiązku przeprowadzenia "nowego" dodatkowego badania technicznego, natomiast dla pozostałych pojazdów (tj. wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b) i pkt 2 ustawy o VAT) konieczne było powtórzenie tych badań.

1. Skutki przeprowadzenia badania technicznego po dniu 30 czerwca 2014 r.

W prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuję samochód ciężarowy Polonez Truck. Posiadam zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów potwierdzające badanie techniczne przeprowadzone na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów. "Nowe" badanie techniczne zrobiłem dopiero w dniu 14 października 2014 r. Urząd skarbowy zakwestionował prawo do odliczenia VAT od paliwa do ww. samochodu w okresie od 1 lipca 2014 r. do dnia 14 października 2014 r. Czy prawidłowo? Czy mam dokonać korekty deklaracji VAT-7?

Samochód, o którym mowa w pytaniu, to pojazd samochodowy mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków (tzw. pick-up). Dla tego typu samochodu do pełnego odliczenia VAT w oparciu o przepisy obowiązujące od 1 kwietnia 2014 r. konieczne było przeprowadzenie "nowego" dodatkowego badania technicznego w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r.

Wprawdzie przepisy ustawy o VAT nie przewidują żadnych sankcji w razie nieprzeprowadzenia tego badania w ww. terminie, niemniej jednak – jak wynika z odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 18 września 2014 r. na interpelację poselską nr 28072 – niewykonanie dodatkowego badania technicznego przed dniem 1 lipca 2014 r. powoduje, że już od dnia 1 kwietnia 2014 r. dany pojazd nie mieści się w katalogu pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT uprawniających do pełnego odliczenia VAT. Powyższe zaś oznacza, że od dnia 1 kwietnia 2014 r. w stosunku do takiego pojazdu znajdują zastosowanie zasady ogólne. Dopiero w momencie uzyskania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymagań wskazanych w ustawie oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym, taki pojazd jest uznawany ze względu na swoją konstrukcję za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, w stosunku do którego przysługuje 100% odliczenie podatku naliczonego.

Odnosząc powyższe wyjaśnienie MF do stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu należałoby stwierdzić, że już od dnia 1 kwietnia 2014 r. Czytelnikowi nie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu zakupu paliwa do samochodu Polonez Truck. W konsekwencji Czytelnik powinien dokonać stosownej korekty deklaracji VAT-7 za okres od kwietnia 2014 r. do października 2014 r.

Wydaje się, że zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów o spełnieniu ustawowych wymagań jest jedynie potwierdzeniem stanu faktycznego co do kwalifikacji danego pojazdu i jego nieuzyskanie w terminie do końca czerwca 2014 r. nie powinno pozbawiać podatnika prawa do 100% odliczenia VAT. Niemniej jednak z uwagi na ww. stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w piśmie z dnia 18 września 2014 r., które jest uwzględniane przez organy podatkowe, podatnikom pozostaje jedynie możliwość zaskarżenia decyzji podatkowych/interpretacji indywidualnych do sądu administracyjnego.


2. Termin badania technicznego dla samochodów nabytych po 1 kwietnia 2014 r.

Firma dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia z Francji samochodu ciężarowego Fiat Ducato. Francuski kontrahent wystawił fakturę w dniu 29 września 2014 r., a samochód został dostarczony do firmy w październiku 2014 r. Dodatkowe badanie techniczne pojazdu przeprowadzono w listopadzie 2014 r. i potwierdzono zaświadczeniem VAT-1a. Urząd miejski w listopadzie 2014 r. wydał pozwolenie czasowe dla ww. pojazdu, odmawiając wpisu VAT-1a (twierdząc, że wpisu tego można dokonać tylko w stałym dowodzie rejestracyjnym wydanym w grudniu 2014 r.). Samochód ten jest środkiem trwałym wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej. Firma nie złożyła informacji VAT-26 dla nabytego pojazdu. Czy w październiku 2014 r. nabywcy przysługiwało prawo do 100% odliczenia VAT?

Odpowiadając na pytanie należy przede wszystkim zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT) pod warunkiem, że podatnik:

a) otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,

b) uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w myśl art. 20 ust. 5 ustawy o VAT – powstaje zaś z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W piśmie sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 18 września 2014 r., stanowiącego odpowiedź na interpelację poselską nr 28072, wskazano że w stosunku do samochodów nabytych po dniu 31 marca 2014 r. dodatkowe badanie techniczne powinno zostać przeprowadzone niezwłocznie po zakupie pojazdu. W przypadku niewykonania tego badania do czasu złożenia deklaracji podatkowej zastosowanie znajdują zasady ogólne. Oznacza to, że od wydatków związanych z takim pojazdem będzie przysługiwało pełne lub ograniczone prawo do odliczenia w zależności od spełnienia warunków określonych w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT (prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia informacji VAT-26). Jeżeli zaś podatnik zastosuje ograniczenie w odliczaniu podatku, to w momencie uzyskania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymagań wskazanych w ustawie oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym przyjmuje się, że następuje zmiana wykorzystywania takiego pojazdu i podatnik ma prawo do podwyższenia kwoty podatku naliczonego (z tytułu nabycia) poprzez zastosowanie korekty w oparciu o art. 90b ustawy o VAT. Przy czym wysokość dokonanej korekty podatku uzależniona będzie od momentu uzyskania zaświadczenia o przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu wynika, że francuski kontrahent (czyli podatnik podatku od wartości dodanej) wystawił na rzecz polskiej firmy fakturę dokumentującą dostawę samochodu Fiat Ducato w dniu 29 września 2014 r., a więc po stronie polskiego podatnika obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia powstał we wrześniu 2014 r. (wtedy też powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie). W konsekwencji Czytelnik powinien przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne ww. pojazdu najpóźniej do czasu złożenia deklaracji VAT-7 za wrzesień 2014 r. (a więc najpóźniej do dnia 27 października 2014 r.).

Z uwagi na to, że badanie to zostało przeprowadzone w listopadzie 2014 r., a uzyskanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym nastąpiło dopiero w grudniu 2014 r. (a zatem warunki z art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT łącznie zostały spełnione w grudniu 2014 r.), to należy przyjąć, że w grudniu 2014 r. nastąpiła zmiana wykorzystania tego pojazdu z "mieszanego" na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej. Tym samym Czytelnik nie miał prawa do pełnego odliczenia VAT z tytułu nabycia samochodu od września 2014 r. do listopada 2014 r. Czytelnik będzie mógł dokonać korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. pojazdu w trybie art. 90b ust. 1 lub ust. 6 (w zależności od wartości początkowej samochodu) w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana wykorzystywania ww. pojazdu (czyli za grudzień 2014 r.), w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.


3. Adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu wymagań ustawowych

Firma użytkuje samochód zakupiony w 2012 r., dla którego posiada zaświadczenie o przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów w 2012 r. dodatkowym badaniu technicznym. Nie przeprowadzono dodatkowego badania technicznego w 2014 r. W zaświadczeniu z 2012 r. stwierdzono, że ww. samochód to pojazd samochodowy mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowany na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy van. W dowodzie rejestracyjnym tego pojazdu jest adnotacja: "rodzaj pojazdu: samochód ciężarowy" i wbita pieczątka "VAT-1". Czy można odliczać VAT od tego samochodu w pełnej wysokości?

Z uwagi na to, że użytkowany przez Czytelnika samochód, jest pojazdem o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, nie było konieczności przeprowadzenia w 2014 r. "nowego" dodatkowego badania technicznego tego pojazdu, aby móc w pełnej wysokości odliczać VAT z tytułu wydatków do ww. samochodu.

Jeśli zaś chodzi o dokonanie w dowodzie rejestracyjnym pojazdu "odpowiedniej" adnotacji o spełnieniu wymagań ustawowych, należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie precyzują, jakiej treści ma to być adnotacja. Warto zauważyć, że w § 11 ust. 2 pkt 30 lit. w) załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1727) postanowiono, że wystawiając dowód rejestracyjny rubrykę: "ADNOTACJE URZĘDOWE" – uzupełnia się o następujące skróty odpowiadające treści adnotacji: "VAT -..." – wpisując właściwy pkt od 1 do 4 – dotyczy pojazdów spełniających wymagania określone odpowiednio w art. 86a ust. 2 pkt 1–4 ustawy o VAT, zaś w rubryce "RODZAJ POJAZDU" – wpisuje się rodzaj pojazdu zgodnie z klasyfikacją (§ 11 ust. 2 pkt 23 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia). Dodać należy, że w piśmie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z dnia 31 marca 2014 r., nr DTD-III-075-10/14, stanowiącego "Informację w sprawie nowej podstawy prawnej dla adnotacji "VAT", "PIT", "CIT" w dowodzie rejestracyjnym i w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu", stwierdzono, że od dnia 1 kwietnia 2014 r. organ rejestrujący będzie dokonywał adnotacji: "VAT – …" dla pojazdów spełniających wymagania określone odpowiednio w art. 86a ust. 9 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT – wpisując właściwy pkt 1 albo pkt 2; pkt 1 będzie dotyczył pojazdów samochodowych zarówno wskazanych w lit. a), jak w lit. b) tego przepisu.

Wobec powyższego, zdaniem redakcji, adnotacja zawarta w dowodzie rejestracyjnym pojazdu należącego do Czytelnika jest prawidłowa i nie powinna być kwestionowana przez organy podatkowe.


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.