W prowadzonej działalności sprzedaż na rzecz osób fizycznych ewidencjonujemy w kasie rejestrującej. Na żądanie tych osób wystawiamy również faktury. W przypadku zwrotu przez nabywcę towaru wystawiamy fakturę korygującą, a zwrot należności ujmujemy w odrębnej ewidencji. Kiedy i na podstawie jakiego dokumentu powinniśmy dokonać korekty ww. sprzedaży?
W sytuacji, gdy sprzedawca zobowiązany jest do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokumentem potwierdzającym fakt dokonania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest paragon fiskalny.
W przypadku natomiast, gdy nabywca będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury – co do zasady – należy ją wystawić (art. 106b ust. 3 ustawy o VAT). W takiej sytuacji, zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż. Powyższy tryb postępowania nie będzie miał jedynie zastosowania jeśli sprzedaż jest dokumentowana fakturą emitowaną przez kasę rejestrującą, a wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.
W praktyce częste są sytuacje wymagające korekty sprzedaży, np. w związku z popełnionym błędem wpływającym na kwotę obrotu i podatku należnego, wymianą lub zwrotem towaru, itp. W takim przypadku należy zaprowadzić ewidencje korekt, o których mowa w § 3 ust. 3–6 rozporządzenia w sprawie kas. Na podstawie danych w nich zawartych podatnik będzie mógł sporządzić prawidłową deklarację podatkową. W sytuacji natomiast udokumentowania tej sprzedaży również fakturą – należy wystawić fakturę korygującą.
Dane, jakie powinna zawierać ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży wymienione zostały w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas. Ewidencja ta powinna zawierać:
1) datę sprzedaży;
2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Zatem, podatnik, który ewidencjonuje obroty przy pomocy kasy fiskalnej, w przypadku zwrotu towaru, który skutkuje zwrotem całości lub części należności z tytułu sprzedaży, powinien prowadzić ewidencję zwrotów towarów i uznanych reklamacji. Z ewidencji tej musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 marca 2014 r., nr IPPP2/443-46/14-4/KBr).
|
Przykładowe wzory ewidencji dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl |
W przypadku, gdy oprócz zarejestrowania sprzedaży w kasie podatnik udokumentuje ją (na żądanie nabywcy) fakturą to – stosownie do art. 106j ustawy o VAT – dokonanie zwrotu towarów przez nabywcę będzie zobowiązywało go do wystawienia faktury korygującej.
Dane, jakie powinna zawierać korekta faktury określone są w art. 106j ust. 2 ustawy, zaś termin jej rozliczenia reguluje art. 29a ust. 13, zgodnie z którym obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Przy czym, stosownie do art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się, w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji będzie wynikać, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.
W takiej sytuacji obniżenie podstawy opodatkowania nastąpi nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ww. przepisie.
Pamiętać jednak należy, że w przypadku zwrotu towaru zaewidencjonowanego wcześniej w kasie fiskalnej podatnikowi przysługuje prawo do korekty obrotu i podatku należnego w deklaracji VAT, pod warunkiem zarejestrowania powyższego zdarzenia w ewidencji korekt, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie kas.
Na temat sposobu i terminu rozliczenia korekty sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie fiskalnej, jak i udokumentowanej fakturą na żądanie nabywcy wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 stycznia 2014 r., nr IBPP3/443-1361/13/KG.
Zdaniem organu: "(…) W sytuacji zwrotu towaru i wystawienia faktury korygującej podatnik powinien postępować zgodnie z art. 29 ust. 4a (obecnie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT – przypis redakcji) ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. (…)
Jednocześnie zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy uznać, że podatnik zwrot towaru powinien ująć w ww. ewidencji wtedy, gdy będzie posiadał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. W tym momencie dopiero bowiem będzie uprawiony do zmniejszenia podstawy opodatkowania (i podatku) – zgodnie z art. 29 ust. 4a – czemu będą odpowiadać stosowne zapisy w odrębnej ewidencji. (…)" (podkreślenie redakcji).
Pomimo, iż wskazana interpretacja dotyczyła stanu faktycznego obowiązującego w 2013 r., to wnioski z niej wynikające, zdaniem redakcji, powinny mieć zastosowanie również w świetle obowiązujących przepisów.
Reasumując |
W przypadku zwrotu towaru (czy też wszelkich innych zdarzeń powodujących zmianę wysokości obrotu zarejestrowanego w kasie) podatnik powinien wykazać to zdarzenie w ewidencji korekt. Nawet jeśli sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dodatkowo dokumentowana jest fakturą, to wystawienie faktury korygującej i zarejestrowanie jej w odpowiedniej ewidencji dotyczącej faktur nie zwalnia podatnika z prowadzenia ewidencji korekt, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas.
W takiej jednak sytuacji, zwrot towaru podatnik powinien ująć w ww. ewidencji korekt, w momencie posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru dla którego wystawiono fakturę. Dopiero wówczas będzie on zobowiązany do dokonania korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu jego zwrotu.
|