Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług rachunkowo-księgowych. Usługi te polegają m.in. na prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów, sporządzaniu niezbędnych deklaracji podatkowych na rzecz firm. Ponadto osobom fizycznym nieprowadzącym działalności wypełniam zeznania roczne, których jednak nie podpisuję w imieniu klientów. Czy w 2015 r. świadczenie usług w zakresie sporządzania zeznań podatkowych na rzecz osób fizycznych spowoduje obowiązek ich ewidencjonowania w kasie rejestrującej bez względu na wysokość osiągniętego obrotu?
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Na mocy delegacji ustawowej Minister Finansów zwolnił jednak z obowiązku stosowania kas niektóre grupy podatników, a przepisem regulującym te zwolnienia do końca 2014 r. jest rozporządzenie w sprawie zwolnień.
W Dzienniku Ustaw z 7 listopada 2014 r., pod poz. 1544 opublikowane zostało "nowe" rozporządzenie Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które ma obowiązywać w latach 2015–2016.
W § 4 rozporządzenia (analogicznie jak jest obecnie) zawarto katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania.
Został on jednak znacznie rozszerzony m.in. o usługi:
Oznacza to, że w 2015 r. podatnicy świadczący m.in. usługi doradztwa podatkowego nie będą mogli korzystać z jakichkolwiek zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych. Mimo, że świadczenie usług doradztwa będzie wyłączało podatnika z prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotów w kasie, to ani w ustawie, ani w aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie, nie zdefiniowano pojęcia "doradztwa".
Konieczne jest więc w tej sytuacji odwołanie się do innych aktów prawnych, jak również definicji określonej w "Słowniku języka polskiego".
W internetowym "Słowniku języka polskiego" (www.sjp.pwn.pl), "doradca" – to ten, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Określenie "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowych, prawnych, finansowych.
Zakres doradztwa podatkowego uregulowany jest w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 213 ze zm.).
W wyniku nowelizacji przepisów tej ustawy wprowadzonych ustawą dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. 768; zwaną w dalszej części ustawą deregulacją) zmianie uległ art. 2 ust. 1 pkt, rozszerzający katalog czynności doradztwa podatkowego.
Obecnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym czynności doradztwa podatkowego obejmują:
1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.
Zmianie uległ także art. 3 ww. ustawy, w konsekwencji czego czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3, może wykonywać każda zainteresowana osoba.
Natomiast zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, tj. m.in. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w sądzie, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych, w rozumieniu ustawy.
Podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, są:
1) osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych;
2) adwokaci i radcowie prawni;
3) biegli rewidenci.
Podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, są:
1) osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych;
2) adwokaci i radcowie prawni.
Jeśli chodzi o regulacje prawne dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to znajdujemy je w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Zgodnie z art. 76a ust. 1 tej ustawy, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6, tj.:
Przypomnijmy, że ustawa deregulacyjna wprowadziła również zmiany w ustawie o rachunkowości, mające na celu ułatwienie dostępu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostkom świadczącym usługi w tym zakresie. Istotą zmian było zniesienie obowiązku posiadania certyfikatu księgowego, wydawanego przez Ministra Finansów, przy wykonywaniu tego rodzaju działalności.
Stosownie do znowelizowanego zapisu art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości, czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać osoba, która:
Są to obecnie jedyne warunki, jakie muszą spełniać osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Od 10 sierpnia 2014 r. nie muszą one już legitymować się szczególnymi uprawnieniami ani posiadać określonego wykształcenia, czy praktyki.
|
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług dostępna jest w serwisie www.klasyfikacje.gofin.pl |
W tym miejscu warto również zapoznać się z obecnie obowiązującą klasyfikacją statystyczną usług doradztwa – pomimo, iż zapis zawarty w § 4 pkt 2 lit. h) nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas nie odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Według PKWiU "Usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego" sklasyfikowane są w grupowaniu 69.2 i obejmują:
Zgodnie z "nowym" rozporządzeniem w sprawie zwolnień, z możliwości korzystania z jakichkolwiek zwolnień z ewidencjonowania wyłączone zostanie m.in. świadczenie usług doradztwa podatkowego.
Pomimo, iż w przepisach ustawy o doradztwie podatkowym mowa jest o czynnościach doradztwa podatkowego, a nie o usługach doradztwa, to jednak zdaniem redakcji celem wprowadzonych zmian jest objęcie obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas wszystkich czynności doradztwa podatkowego, bez względu na to, jaki podmiot je będzie świadczył.
To zaś może oznaczać, że nawet jednokrotne wypełnienie deklaracji (zeznania rocznego) przez np. biuro rachunkowe w 2015 r. na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej spowoduje obowiązek instalacji kasy.
Jeśli chodzi natomiast o uregulowania określające moment utraty prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów w kasie, to jak czytamy w uzasadnieniu do projektu tego rozporządzenia: "(…) W przypadku wskazanych usług obejmowanych na mocy niniejszego projektu rozporządzenia bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania, zasadne jest wprowadzenie stosownego okresu dostosowawczego (na zainstalowanie kasy rejestrującej). (…)"
Zgodnie zatem z § 9 ust. 1 "nowego" rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, którzy po dniu 31 grudnia 2014 r. będą kontynuować świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c)–j) (chodzi tu m.in. o usługi doradztwa podatkowego), świadczenie tych usług zwolnione będzie z obowiązku ewidencjonowania do 28 lutego 2015 r. Zwolnienie to straci moc z dniem 1 marca 2015 r. (§ 9 ust. 2 rozporządzenia).
Kwestia obowiązku (bądź nie) ewidencjonowania świadczonych usług przez biura rachunkowe polegające m.in. na wypełnianiu deklaracji podatkowych osobom fizycznym w kontekście definicji usług doradczych będzie zapewne przedmiotem rozważań niejednej interpretacji podatkowej. Być może wątpliwości w tym zakresie rozwieje wyjaśnienie Ministerstwa Finansów dotyczące stosowania kas fiskalnych w 2015 r.
|