Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Kasa fiskalna w biurze rachunkowym w 2015 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kasa fiskalna w biurze rachunkowym w 2015 r.

Poradnik VAT nr 22 (382) z dnia 20.11.2014

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług rachunkowo-księgowych. Usługi te polegają m.in. na prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów, sporządzaniu niezbędnych deklaracji podatkowych na rzecz firm. Ponadto osobom fizycznym nieprowadzącym działalności wypełniam zeznania roczne, których jednak nie podpisuję w imieniu klientów. Czy w 2015 r. świadczenie usług w zakresie sporządzania zeznań podatkowych na rzecz osób fizycznych spowoduje obowiązek ich ewidencjonowania w kasie rejestrującej bez względu na wysokość osiągniętego obrotu?

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na mocy delegacji ustawowej Minister Finansów zwolnił jednak z obowiązku stosowania kas niektóre grupy podatników, a przepisem regulującym te zwolnienia do końca 2014 r. jest rozporządzenie w sprawie zwolnień.

W Dzienniku Ustaw z 7 listopada 2014 r., pod poz. 1544 opublikowane zostało "nowe" rozporządzenie Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które ma obowiązywać w latach 2015–2016.

§ 4 rozporządzenia (analogicznie jak jest obecnie) zawarto katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania.

Został on jednak znacznie rozszerzony m.in. o usługi:

  • naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
     
  • w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
     
  • w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
     
  • prawnicze, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
     
  • doradztwa podatkowego,
     
  • fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne.

Oznacza to, że w 2015 r. podatnicy świadczący m.in. usługi doradztwa podatkowego nie będą mogli korzystać z jakichkolwiek zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych. Mimo, że świadczenie usług doradztwa będzie wyłączało podatnika z prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotów w kasie, to ani w ustawie, ani w aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie, nie zdefiniowano pojęcia "doradztwa".

Konieczne jest więc w tej sytuacji odwołanie się do innych aktów prawnych, jak również definicji określonej w "Słowniku języka polskiego".

1. Definicja i zakres doradztwa podatkowego

W internetowym "Słowniku języka polskiego" (www.sjp.pwn.pl), "doradca" – to ten, "kto udziela porad". Natomiast "doradzać", oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Określenie "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowych, prawnych, finansowych.

Zakres doradztwa podatkowego uregulowany jest w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 213 ze zm.).

W wyniku nowelizacji przepisów tej ustawy wprowadzonych ustawą dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. 768; zwaną w dalszej części ustawą deregulacją) zmianie uległ art. 2 ust. 1 pkt, rozszerzający katalog czynności doradztwa podatkowego.

Obecnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Zmianie uległ także art. 3 ww. ustawy, w konsekwencji czego czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3, może wykonywać każda zainteresowana osoba.

Natomiast zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, tj. m.in. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w sądzie, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych, w rozumieniu ustawy.

Podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, są:

1) osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych;

2) adwokaci i radcowie prawni;

3) biegli rewidenci.

Podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, są:

1) osoby fizyczne wpisane na listę doradców podatkowych;

2) adwokaci i radcowie prawni.

Jeśli chodzi o regulacje prawne dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, to znajdujemy je w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Zgodnie z art. 76a ust. 1 tej ustawy, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6, tj.:

  • prowadzenia, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
     
  • okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
     
  • wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
     
  • sporządzania sprawozdań finansowych,
     
  • gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Przypomnijmy, że ustawa deregulacyjna wprowadziła również zmiany w ustawie o rachunkowości, mające na celu ułatwienie dostępu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostkom świadczącym usługi w tym zakresie. Istotą zmian było zniesienie obowiązku posiadania certyfikatu księgowego, wydawanego przez Ministra Finansów, przy wykonywaniu tego rodzaju działalności.

Stosownie do znowelizowanego zapisu art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości, czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać osoba, która:

  • ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz
     
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Są to obecnie jedyne warunki, jakie muszą spełniać osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Od 10 sierpnia 2014 r. nie muszą one już legitymować się szczególnymi uprawnieniami ani posiadać określonego wykształcenia, czy praktyki.

Klasyfikacje
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług 
dostępna jest w serwisie 
www.klasyfikacje.gofin.pl

W tym miejscu warto również zapoznać się z obecnie obowiązującą klasyfikacją statystyczną usług doradztwa – pomimo, iż zapis zawarty w § 4 pkt 2 lit. h) nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas nie odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Według PKWiU "Usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego" sklasyfikowane są w grupowaniu 69.2 i obejmują:

  • "Usługi w zakresie audytu finansowego" – PKWiU 69.20.10.0,
     
  • "Usługi sprawdzania rachunków" – PKWiU 69.20.21.0,
     
  • "Usługi zestawiania sprawozdań i bilansów finansowych" – PKWiU 69.20.22.0,
     
  • "Usługi w zakresie księgowości" – PKWiU 69.20.23.0,
     
  • "Usługi sporządzania listy płac" – PKWiU 69.20.24.0,
     
  • "Pozostałe usługi rachunkowo-księgowe" – PKWiU 69.20.29.0,
     
  • "Usługi doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych, dla przedsiębiorstw" – PKWiU 69.20.31.0,
     
  • "Usługi doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych, dla osób indywidualnych" – PKWiU 69.20.32.0.


2. Obowiązek ewidencjonowania w kasie fiskalnej usług doradztwa podatkowego w 2015 r.

Zgodnie z "nowym" rozporządzeniem w sprawie zwolnień, z możliwości korzystania z jakichkolwiek zwolnień z ewidencjonowania wyłączone zostanie m.in. świadczenie usług doradztwa podatkowego.

Pomimo, iż w przepisach ustawy o doradztwie podatkowym mowa jest o czynnościach doradztwa podatkowego, a nie o usługach doradztwa, to jednak zdaniem redakcji celem wprowadzonych zmian jest objęcie obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas wszystkich czynności doradztwa podatkowego, bez względu na to, jaki podmiot je będzie świadczył.

To zaś może oznaczać, że nawet jednokrotne wypełnienie deklaracji (zeznania rocznego) przez np. biuro rachunkowe w 2015 r. na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej spowoduje obowiązek instalacji kasy.

Jeśli chodzi natomiast o uregulowania określające moment utraty prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów w kasie, to jak czytamy w uzasadnieniu do projektu tego rozporządzenia: "(…) W przypadku wskazanych usług obejmowanych na mocy niniejszego projektu rozporządzenia bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania, zasadne jest wprowadzenie stosownego okresu dostosowawczego (na zainstalowanie kasy rejestrującej). (…)"

Zgodnie zatem z § 9 ust. 1 "nowego" rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, którzy po dniu 31 grudnia 2014 r. będą kontynuować świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c)–j) (chodzi tu m.in. o usługi doradztwa podatkowego), świadczenie tych usług zwolnione będzie z obowiązku ewidencjonowania do 28 lutego 2015 r. Zwolnienie to straci moc z dniem 1 marca 2015 r. (§ 9 ust. 2 rozporządzenia).

Kwestia obowiązku (bądź nie) ewidencjonowania świadczonych usług przez biura rachunkowe polegające m.in. na wypełnianiu deklaracji podatkowych osobom fizycznym w kontekście definicji usług doradczych będzie zapewne przedmiotem rozważań niejednej interpretacji podatkowej. Być może wątpliwości w tym zakresie rozwieje wyjaśnienie Ministerstwa Finansów dotyczące stosowania kas fiskalnych w 2015 r.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.