Wydatki poniesione na remont i modernizację budynku przed przyjęciem do używania w celu jego przystosowania do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej należy rozliczyć jako nakłady na jego wytworzenie, a więc na zwiększenie wartości początkowej. W konsekwencji ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić dopiero za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych. |
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 sierpnia 2015 r., nr IBPB-1-1/4511-285/15/ZK)
Podatnik na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej zakupił używany pawilon handlowy. Budynek ten ze względu na znaczne zużycie oraz sposób jego wykorzystania wymagał poniesienia nakładów remontowych (m.in. wymiany okien i drzwi, pokrycia dachowego czy glazury) i modernizacyjnych (ocieplenie dachu i murów oraz przebudowa pomieszczeń).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy część przewidzianych prac można zakwalifikować i rozliczyć jako remont zakupionego budynku, a pozostałe wydatki jako jego modernizację?
Zdaniem podatnika, wydatki na prace stanowiące remont powinny być zaliczone bezpośrednio w koszty bieżącej działalności. Natomiast prace dotyczące modernizacji powinny być zaliczone w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne.
W odpowiedzi organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe, jednocześnie przypomniał, że składnik majątku - aby mógł zostać uznany za środek trwały - musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania. Warunek kompletności jest spełniony, jeżeli składnik taki jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne umożliwiające jego funkcjonowanie, zgodnie z przeznaczeniem. Natomiast poprzez sformułowanie "zdatny do użytku" należy rozumieć przede wszystkim możliwość faktycznego oraz prawnego jego użytkowania.
Zatem skoro zakupiony pawilon handlowy wymagał przystosowania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to oznacza, że w dniu jego nabycia nie stanowił środka trwałego, gdyż nie spełniał warunków wskazanych w art. 22a ustawy o PDOF.
Dopiero w wyniku przeprowadzenia ww. prac zakupiony obiekt stanie się zdatny do wykorzystania, a więc będzie spełniał kryteria (uzyska cechy) pozwalające na jego uznanie za środek trwały. W efekcie tych prac zostanie wytworzony środek trwały (pawilon usługowy z częścią magazynową).
Jak wskazał organ podatkowy, powyższego wniosku nie zmienia fakt, że część ponoszonych wydatków ma charakter remontu. Co do zasady, wydatki na remont, a więc odtworzenie pierwotnej wartości użytkowej oraz inne wydatki, które nie mają charakteru modernizacji, adaptacji, przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji (w rozumieniu ustawy o PDOF), nie podlegają zaliczeniu do jego wartości początkowej (nie powiększają jej). Tym samym mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Powyższa zasada nie dotyczy jednak przypadku, w którym nakłady zostały poniesione w celu przystosowania określonego składnika do używania w celu uzyskania statusu środka trwałego. Takie wydatki powinny bowiem stanowić element wartości początkowej środka trwałego niezależnie od tego, czy mają "charakter remontowy", czy też "ulepszeniowy". Mogą zatem wpływać na wysokość kosztów uzyskania przychodów, ale wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne, a nie bezpośrednio.
Jak stwierdził organ podatkowy: "(...) wartość początkową tego budynku należy ustalić według zasad wynikających z art. 22g ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ww. ustawy, tj. według kosztu wytworzenia. Zatem wskazane we wniosku wydatki poniesione na jego "remont" i "modernizację" będą stanowić składnik jego wartości początkowej (element kosztu wytworzenia). Wydatki te będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej pośrednio, tj. poprzez odpisy amortyzacyjne. Wskazać przy tym należy, że do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca może zaliczać odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej ww. środka trwałego, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek ten wykorzystywany będzie w prowadzonej działalności gospodarczej. Od tego bowiem momentu przedmiotowy budynek jako kompletny i zdatny do użytku, zgodnie z cyt. wyżej przepisami, będzie stanowić środek trwały, podlegający ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wtedy też Wnioskodawca będzie miał możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej tego środka trwałego. (...)"
|