Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń związanych z zimowym wypoczynkiem
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń związanych z zimowym wypoczynkiem

Przegląd Podatku Dochodowego nr 2 (386) z dnia 20.01.2015

Wielu pracodawców dofinansowuje zimowy wypoczynek pracowników i członków ich rodzin, a niekiedy także emerytów i rencistów (byłych pracowników).

Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, dofinansowanie do wypoczynku pracownika, a także członków jego rodziny (np. dopłata do zimowiska dziecka pracownika bądź wczasów zakupionych dla jego żony), stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 updof. Za podstawę tych świadczeń uznaje się bowiem łączący pracownika z pracodawcą stosunek pracy.

Z kolei dofinansowanie do wypoczynku emerytów i rencistów (byłych pracowników) stanowi ich przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9art. 20 ust. 1 updof).

Nie oznacza to jednak, że omawiane świadczenia automatycznie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz są oskładkowane.

Ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają bowiem przychody wymienione w art. 21 updof. Natomiast z podstawy wymiaru składek ZUS wyłączone zostały świadczenia określone w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.). Przepisy tego rozporządzenia stosuje się również do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne (art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).

Opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń związanych z wypoczynkiem pracowników i członków ich rodzin przede wszystkim zależy od tego, czy zostały one sfinansowane ze środków ZFŚS, czy ze środków obrotowych (bądź z innych źródeł).

2.1. Świadczenia pracownicze sfinansowane z ZFŚS

W ramach działalności socjalnej pracodawca może dofinansowywać ze środków ZFŚS różne formy wypoczynku m.in. pracowników i członków ich rodzin.

W myśl przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 ze zm.), wysokość dofinansowania powinna być uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS. Krąg osób uprawnionych do świadczeń z ZFŚS oraz warunki korzystania z tych świadczeń, w tym również sposób dokumentowania wydatków dofinansowywanych lub zwracanych ze środków funduszu, powinny być określone przez pracodawcę w regulaminie ustalanym w sposób wskazany w art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS.

Świadczenia związane z wypoczynkiem zimowym pracowników i członków ich rodzin, które są finansowane ze środków ZFŚS, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego - na zasadach i w granicach określonych odpowiednio w art. 21 ust. 1 pkt 67 i pkt 78 lit. a updof.

Natomiast z podstawy wymiaru składek ZUS zostały wyłączone świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach ZFŚS. Wynika to z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Kiedy cała dopłata z ZFŚS do wypoczynku dziecka może być zwolniona od podatku?

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a updof, wolne od podatku dochodowego są dopłaty z ZFŚS (bez względu na ich wysokość) do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu.

Sfinansowane ze środków ZFŚS dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży, a także do przejazdów związanych z tym wypoczynkiem - korzystają zatem w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1) dziecko uczestniczące w wypoczynku nie ukończyło 18 lat - przy czym zdaniem organów podatkowych warunek ten uważa się za spełniony, jeżeli w którymkolwiek momencie trwania wypoczynku, pobytu lub przejazdu (a nie przez cały jego okres), dziecko nie miało ukończonych 18 lat; nie ma zaś znaczenia wiek dziecka w momencie otrzymania dopłaty (tak uznał m.in. Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2013 r., nr DD3/033/272/MCA/13/RD-125985/13),

2) wypoczynek dziecka ma formę zorganizowaną - w postaci wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska bądź związaną z pobytem na leczeniu sanatoryjnym, w placówce leczniczo-sanatoryjnej, rehabilitacyjno-szkoleniowej lub leczniczo-opiekuńczej; oznacza to, że zwolnienie nie obejmuje tzw. "wczasów pod gruszą", wizyt u rodziny czy "wypadów" organizowanych na własną rękę, natomiast może mieć zastosowanie do wypoczynku zorganizowanego np. w formie "zielonej" szkoły czy wycieczki szkolnej (co potwierdza powołana wcześniej interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 4 grudnia 2013 r. oraz interpretacja z 30 listopada 2010 r., nr DD3/033/159/CRS/10/PK-966),

3) organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie - organy podatkowe w swoich wyjaśnieniach wymieniają m.in. biura podróży, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, jak również szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, o których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. nr 12, poz. 67 ze zm.) oraz kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne i fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego (m.in. wcześniej powołana interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 4 grudnia 2013 r., a także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 czerwca 2014 r., nr IBPBII/1/415-188/14/MK); istotne znaczenie ma przy tym formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizacją tego rodzaju przedsięwzięć; stąd też nie zaszkodzi, gdy - w celu potwierdzenia statusu organizatora wypoczynku dla dzieci i młodzieży - pracownik przedstawi wyciąg ze statutu organizatora lub jego oświadczenie (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 17 stycznia 2014 r., nr IPTPB1/415-652/13-4/AG),

4) poniesienie wydatków związanych z wypoczynkiem dziecka zostało potwierdzone stosownym dowodem (np. rachunkiem lub fakturą VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelewem bankowym, przekazem pocztowym, jak również dokumentem wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie), z którego powinno jednoznacznie wynikać: kto jest organizatorem wypoczynku, kto korzystał z wypoczynku, forma wypoczynku, w jakim okresie korzystano z wypoczynku, kwota poniesionego wydatku oraz podpis osoby, która wystawiła ten dokument; jak stwierdził Minister Finansów w powołanej interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2013 r.: "(…) przedłożenie, przez osobę ubiegającą się o dofinansowanie, dowodu zapłaty - na podstawie którego udzielający świadczenia może stwierdzić, czy zarówno w zakresie przedmiotowym (np. forma i termin wypoczynku, tytuł zapłaty), jak i podmiotowym (np. dane identyfikacyjne podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty) są spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 78 updof - jest dokumentem wystarczającym dla zastosowania zwolnienia".

Co istotne - zastosowanie omawianego zwolnienia jest możliwe również, w sytuacji gdy kwota przysługującej dopłaty do zorganizowanego wypoczynku małoletniego dziecka pokrywa w całości poniesione przez pracownika wydatki (interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 24 kwietnia 2012 r., nr DD3/033/61/CRS/11/PK-27).

Świadczenia z ZFŚS, które mogą być zwolnione od podatku w ramach rocznego limitu 380 zł

Dofinansowanie ze środków ZFŚS do zimowego wypoczynku pracownika i członków jego rodziny może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego - na zasadach i w granicach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Przypominamy, że na podstawie tego przepisu wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika jest wolna od podatku, jeżeli łącznie świadczenie to spełnia następujące przesłanki:

1) ma związek z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS,

2) ma charakter rzeczowy bądź pieniężny (z wyjątkiem bonów, talonów, itp., które nie korzystają z omawianego zwolnienia),

3) jest w całości sfinansowane ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych,

4) jego wartość dodana do innych świadczeń rzeczowych i pieniężnych objętych zakresem przedmiotowym tego zwolnienia, które pracownik otrzymał w roku podatkowym - w sumie nie przekracza kwoty 380 zł.

Przykład

W styczniu 2015 r. pracownik otrzymał z ZFŚS dofinansowanie do zimowych wczasów, które zakupił w biurze podróży dla siebie, żony i 15-letniego dziecka. Kwota dofinansowania wyniosła ogółem 2.700 zł, z tego:

  • 1.800 zł to dofinansowanie do wczasów pracownika i jego żony,
     
  • 900 zł to dofinansowanie do wczasów 15-letniego dziecka pracownika.

Od początku 2015 r. pracownik nie otrzymał z ZFŚS innych świadczeń zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

W takiej sytuacji:

1) cała kwota dofinansowania z ZFŚS do wczasów 15-letniego dziecka pracownika (tj. 900 zł) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a updof),

2) dofinansowanie z ZFŚS do wczasów pracownika i jego żony korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego do kwoty 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof),

3) nadwyżkę dofinansowania z ZFŚS do wczasów pracownika i jego żony ponad limit zwolnienia, czyli kwotę 1.420 zł (1.800 zł - 380 zł), pracodawca powinien doliczyć do przychodów ze stosunku pracy uzyskanych przez pracownika w styczniu 2015 r. i od łącznej kwoty dochodu obliczyć zaliczkę na podatek, którą pobierze ze środków pracownika,

4) cała kwota dofinansowania z ZFŚS do wczasów pracownika, jego żony i dziecka, czyli 2.700 zł - jest wyłączona z podstawy wymiaru składek ZUS (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).


2.2. Świadczenia sfinansowane ze środków obrotowych

Jeżeli pracodawca dofinansowuje ze środków obrotowych zimowy wypoczynek pracowników i członków ich rodzin, to ze zwolnienia od podatku dochodowego mogą korzystać tylko dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo--sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu. Przy czym dopłata pochodząca ze środków obrotowych jest wolna od podatku - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym łącznie kwoty 760 zł.

Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b updof. Zwolnienie to ma zastosowanie do dopłat do wypoczynku oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem, w przypadku gdy:

1) dziecko uczestniczące w wypoczynku nie ukończyło 18 lat,

2) wypoczynek dziecka ma formę zorganizowaną - w postaci wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska bądź związaną z pobytem na leczeniu sanatoryjnym, w placówce leczniczo-sanatoryjnej, rehabilitacyjno-szkoleniowej lub leczniczo-opiekuńczej,

3) organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie.

W przypadku dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 przekraczającej w roku podatkowym 760 zł, nadwyżka ponad tę kwotę stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu. Również pozostałe świadczenia związane z wypoczynkiem pracownika i członków jego rodziny finansowane ze środków obrotowych pracodawcy, w tym również świadczenia urlopowe wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS - stanowią przychody pracownika ze stosunku pracy, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Omawiane świadczenia sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy generalnie stanowią podstawę wymiaru składek ZUS. Na zasadzie wyjątku, z oskładkowania wyłączone zostało świadczenie urlopowe wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS - do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie (§ 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).

Przykład

W styczniu 2015 r. pracodawca wypłaci pracownikowi:

  • należne mu wynagrodzenie za pracę w kwocie 4.000 zł (brutto) oraz
     
  • dopłatę do zimowiska jego 14-letniego dziecka w wysokości 1.000 zł (ze środków obrotowych firmy); zimowisko zostało zorganizowane przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie i spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b updof.

Ponieważ od początku 2015 r. pracownik nie korzystał z dofinansowania do wypoczynku dziecka, to w takiej sytuacji dopłata do zimowiska ze środków obrotowych firmy:

  • w kwocie 760 zł będzie wolna od podatku dochodowego, zaś kwota 240 zł (1.000 zł - 760 zł) będzie podlegała opodatkowaniu,
     
  • w pełnej wysokości (tj. 1.000 zł) będzie stanowiła podstawę wymiaru składek ZUS.

Rozliczenie przychodu uzyskanego przez pracownika w styczniu 2015 r. (przy założeniu, że przysługują mu koszty uzyskania przychodu w wysokości 111,25 zł oraz kwota zmniejszająca zaliczkę na podatek w wysokości 46,33 zł):

1) łączny przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof
(4.000 zł + 1.000 zł) 
5.000,00 zł,
2) przychód zwolniony od podatku dochodowego  760,00 zł,
3) przychód podlegający opodatkowaniu  4.240,00 zł,
4) podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 5.000,00 zł,
5) składki na ubezpieczenia społeczne:
a) do pobrania ze środków pracownika (5.000 zł x 13,71%)  685,50 zł,
b) do odliczenia od dochodu pracownika (4.240 zł x 13,71%)  581,30 zł,
6) składka na ubezpieczenie zdrowotne:
a) do pobrania ze środków pracownika (5.000 zł - 685,50 zł) x 9%  388,31 zł,
b) do odliczenia od zaliczki na podatek (4.240 zł - 581,30 zł) x 7,75%  283,55 zł,
7) podstawa obliczenia zaliczki na podatek (po zaokrągleniu do pełnych złotych)
4.240 zł - (111,25 zł + 581,30 zł) 
3.547,00 zł,
8) zaliczka na podatek dochodowy:
a) przed odliczeniem składki na ubezpieczenie zdrowotne
(3.547 zł x 18%) - 46,33 zł 
592,13 zł,
b) do pobrania ze środków pracownika (po zaokrągleniu do pełnych złotych)
592,13 zł - 283,55 zł 
309,00 zł,
9) kwota do wypłaty pracownikowi
(4.000 zł + 1.000 zł) - (685,50 zł + 388,31 zł + 309 zł) 
3.617,19 zł.

Uwaga: Potrącone przez pracodawcę ze środków pracownika składki na ubezpieczenia społeczne i składka na ubezpieczenie zdrowotne, których podstawę wymiaru stanowi przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 updof, nie podlegają odliczeniu odpowiednio od dochodu i od zaliczki na podatek dochodowy (art. 26 ust. 1 pkt 2art. 27b ust. 1 pkt 1 updof).


2.3. Dofinansowanie do wypoczynku emerytów i rencistów będących byłymi pracownikami

Świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy (w tym od związków zawodowych), niezależnie od źródła ich finansowania, są zwolnione od podatku dochodowego, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł (art. 21 ust. 1 pkt 38 updof).

W przypadku gdy dofinansowanie do wypoczynku wraz z innymi świadczeniami otrzymanymi przez emeryta lub rencistę przekroczy od początku roku 2.280 zł, to od nadwyżki ponad tę kwotę były pracodawca powinien pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30 ust. 1 pkt 4art. 41 ust. 4 updof).


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.