Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą kupił samochód. Zakup został sfinansowany kredytem bankowym. Wprowadził ten pojazd do ewidencji środków trwałych i amortyzował. Odpisy amortyzacyjne ujmował w kosztach uzyskania przychodów, ale nie płacił rat kredytu. Czy przedsiębiorca powinien zmniejszyć koszty o niezapłacone w określonych terminach kwoty?
W opisanej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy zobowiązujące do korekty kosztów w przypadku nieuregulowania zobowiązania.
Obowiązek korekty kosztów podatkowych dotyczących nieuregulowanych zobowiązań określa art. 24d updof. Z tego unormowania wynika m.in., że w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury/rachunku (umowy albo innego dokumentu, jeśli nie istniał obowiązek wystawienia faktury/rachunku) i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o tę kwotę dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie. Zmniejszenia kosztów dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w powołanym art. 24d updof.
Gdy w miesiącu, w którym przedsiębiorca musi dokonać korekty, nie ma kosztów uzyskania przychodów lub są one zbyt niskie, wtedy ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, która nie miała pokrycia w kosztach.
Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia kosztów zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik może kwotę wynikającą z faktury/rachunku (umowy albo innego dokumentu) ponownie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (w miesiącu, w którym ureguluje zobowiązanie).
Przepisy te stosuje się odpowiednio, w przypadku m.in. nabycia środków trwałych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów (art. 24d ust. 6 updof).
Jeżeli przedsiębiorca kupił samochód na kredyt, to w takiej sytuacji zawarł dwie odrębne umowy: sprzedaży i kredytową. Bank kredytując przedsiębiorcę, dokonał zapłaty za samochód. W tej sytuacji przepisy o korekcie kosztów nie znajdą zastosowania, ponieważ kwota wynikająca z faktury (rachunku lub umowy) została uregulowana. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 września 2013 r., nr ILPB1/415-661/13-2/AA. Czytamy w niej: "Umowa kredytowa jest odrębnym zobowiązaniem Zainteresowanej do spłaty kredytu wobec banku. W konsekwencji przepisy art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ podstawą ujęcia odpisu amortyzacyjnego w kosztach uzyskania przychodu nie jest wartość zakupionego urządzenia wynikająca z zawartej umowy kredytu bankowego, lecz wartość urządzenia na podstawie zawartej umowy sprzedaży, z której wynikające zobowiązanie do zapłaty zostało uregulowane w całości i terminowo na podstawie faktury VAT wystawionej przez dostawcę".
Należy dodać, że przepisy o korekcie kosztów z tytułu niezapłaconego zobowiązania mogą mieć zastosowanie w przypadku zakupów na raty, gdy płatność na raty rozkładana jest przez sprzedawcę, czyli w przypadku korzystania z tzw. kredytu kupieckiego (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 lipca 2013 r., nr IBPBI/2/423-393/13/AP).
|